Research-functies

In het researchvak draait het allemaal om informatie: je zoekt, vindt en bewerkt het. Het gebruik van informatie is echter verschillend. Een nieuwsredactie verwerkt cijfermateriaal over de Europese ijsverkoop in een reportage, een marketeer gebruikt de data voor zijn marketingplannen. Informatie is de spil van haast iedere organisatie. Geen wonder dus dat beroepsbeoefenaars in het researchvak dienstverlenend zijn en toppers op het gebied van communicatie. Iedereen moet altijd alles van hen weten.

Als informatiespecialist ben je voornamelijk bezig met het verzamelen en opbergen van informatie en kennis. Niet alleen zoek je bijvoorbeeld in digitale bronnen, maar je raadpleegt ook collega’s of externe deskundigen. Veel kennis ligt immers opgeslagen in het geheugen van medewerkers.

Als marktonderzoeker doe je onderzoek naar producten, trends, het imago van een bedrijf en de tevredenheid van klanten. Je verzamelt en analyseert zelfstandig gegevens. Een marktonderzoeker wordt ook wel een marketinganalist of -deskundige genoemd.

Je bent hier: Home Beroep Functies in Economie en management Research-functies