Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger
U bent hier: Home Carrière Zelfonderzoek Carrièreswitch Gereedschapskist Het project: Ik in mijn droombaan

Het project: Ik in mijn droombaan

Je bent je zoektocht begonnen met dromen, denken, visualiseren en onderzoeken wat je wilt en wat je kunt. Al dat voorwerk dient er uiteindelijk toe om jouw (droom)baan te verwerven. De volgende stap daartoe is stappen zetten: actie ondernemen. Stappen zetten is de concrete uitvoering van (een selectie van) wat je hebt bedacht, gedroomd en verzonnen. Het is een totaal andere activiteit dan de andere: een doe-activiteit. Om je acties planmatig aan te kunnen pakken en ook daadwerkelijk uit te voeren, kan het helpen om een projectplan te schrijven. Het projectplan ‘Ik in mijn droombaan’.

Het schrijven van je projectplan

Definieer je doel: wanneer is je resultaat bereikt?

Hier komt te staan wanneer je project is verwezenlijkt. Je bent klaar: je hebt je doel bereikt. Je hebt de baan die je zoekt. Of je bent je eigen bureau gestart. Of je bent geëmigreerd. Of .............; het gaat om jouw doel. Omschrijf het concreet en maak het SMART.

Splits je einddoel op in deelstappen

Van hier naar je droombaan lijkt wellicht een schier eindeloze weg. Je kunt de weg kwijtraken als het doel niet in zicht is. Splits daarom je plan op in behapbare, overzichtelijke deelstappen. Je kunt denken aan deelstappen als: 

Schrijf per deelstap op welke activiteiten erbij horen

Ook de deelstappen kun je weer concreter maken. Wat ga je nu precies doen? Hoe concreter, hoe makkelijker uit te voeren. Hierbij is het ook weer de bedoeling je activiteiten SMART te omschrijven. Bijvoorbeeld bij het kopje informatie verzamelen:

Hang er termijnen aan

Bij elke stap, activiteit en doelstelling hoort een termijn. Wanneer is het af? Wanneer kun je het wegstrepen van je to-do-lijstje? Zonder termijn geen resultaat. Uiteraard hoort de termijn al bij de T van SMART, maar het kan niet genoeg benadrukt worden!

Pas aan en houd vol

Het is zeker niet zo dat je nu achter je bureau kunt gaan zitten en je hele project met alle deelplannen en activiteiten en termijnen compleet kunt overzien. Het is een levend document. Soms schat je in dat een stap drie weken tijd kost en blijkt hij door omstandigheden twee maanden te duren. Andersom kan natuurlijk ook! Je zult ongetwijfeld dingen over het hoofd zien. Of simpelweg nog niet weten, omdat je het nog uit moet zoeken of ondervinden. Daarom geldt: het is een levend document. Een richtlijn.

Je begint met wat je weet en wat je in kunt schatten. En dan ontdek je wat je niet weet. Plan voor de dingen die je niet weet hoe en wanneer je ze uit kunt gaan zoeken. Zodra je dat weet, kun je het invullen in je plan en weer de volgende actie ondernemen.

Daarnaast zullen er ook beren op de weg komen. Juist dan kan het helpen je projectplan te hebben. Het geeft je houvast om de volgende activiteit te ontwikkelen en niet in totale apathie te verzanden.

Maak je plan zichtbaar

Het schrijven van zo’n projectplan kan taaie materie zijn. En als het niet meer dan een taai document wordt, gaat het wellicht niet voor je leven. Dus geef je plan zó vorm dat het voor jou ook een zichtbaar doel wordt. Hang bijvoorbeeld een grote tijdlijn op de muur van je studeerkamer of gang. Of teken een tijdlijn op het scherm van je computer en maak dat je beginscherm. Zoek per deelstap een symbool, dat je op je bureau zet zolang je nog met die deelstap bezig bent. Maar geef het vorm, maak het visueel. Dan gaat het echt leven.

Vier je successen

Vergeet vooral niet om je behaalde deelresultaten te vieren. Sta stil bij wat je bereikt hebt, dan realiseer je je terdege dat je onderweg bent en dat je vooruitgang boekt.

Succes!

Auteur: Susanne Biemans

http://www.carrieretijger.nl/carriere/zelfonderzoek/carriereswitch/gereedschapskist/ik-in-mijn-droombaan Sitemap © Copyright Applinet B.V. 2004-2017 ColofonAdverteren

Carrièretijger
Carrièretijgers in gesprek over solliciteren, opleiding, persoonlijke ontwik­keling en carrière maken: