Los bericht bekijken
  #2  
Oud 14 december 2007, 01:09
knijtert knijtert is offline
Lid
 
Geregistreerd: 2 februari 2007
Berichten: 6
knijtert is on a distinguished road
Standaard Re: Open sollicitatie technisch bedrijfskundige (graag reactie)

Ik heb ook weinig ervaring. Maar mischien kan ik je toch op weg helpen.


Ik vind het moeilijk inschatten of je eerste alinea relevant is. Het lijkt mij van niet. Maar dat hangt sterk af van de situatie. Ga na of het relevant is voor in je solicitatiebrief ( en vergeet daarbij niet dat dit ook al in je cv staat ). Maar het lijkt me sowieso verstandig om dit deel te verplaatsen. Begin te vertellen met naar welke functie je soliciteert.

Vertel in de tweede alinea wat jou sterke punten zijn. Dit doe je nu nog nergens, je zou er voor kunnen kiezen om dit te doen in je huidige tweede alinea. Je kan er ook voor kiezen om hier een nieuwe alinea voor te maken. Hoe dan ook zal je ze moeten overtuigen dat ze jou moeten hebben. Ga niet overdrijven. Maar noem wel enkele sterke eigenschappen van jezelf op. Vertel ze waarom jij ervoor kan zorgen dat de projecten effiecient en effectief verlopen. En onderbouw dit, met bijvoorbeeld je opleiding ( en dan niet alleen je opleiding noemen, maar wat binnen de opleiding ervoor gezorgt heeft dat je dat denkt te kunnen, ervaringen met bepaalde projecten binnen je opleiding mischien? ).

In je huidige tweede alinea vertel je iets over het bedrijf. Daar ben ik een voorstander van. Je kan er voor kiezen om dit iets meer aan het bedrijf zelf te richten. Het is wel erg algemeen. Een andere overweging is om iets functie specifieks te vertellen over de functie.

In de derde alinea laat je zien dat je ambitie hebt en dat je leergierig bent. Dat is uitstekend. Maar op dit moment lijkt het alsof je een beroep doet op hem. Laat blijken dat er voor hem ook winst te halen valt.

Van de vierde alinea ben ik niet zo onder de indruk. Ik denk wel dat dit zeer subjectief is, ik hoop dat andere hier ook een mening over geven. Ik ben zelf geen taalpurist, dus ik zal geen poging doen het te verbeteren. Ik zal wel aangeven waar ik niet zo kapot van ben.
Ik vind dit deel in tegenstelling tot de rest ineens lichtelijk arrogant. Door wat in deze mail zou hij moeten denken dat jij iets voor hem hebt te betekenen? En dat je hem daarvan verder wil overtuigen vind ik ook niet echt een goed doel voor het gesprek. Ik snap dat je dat wil tijdens het sollicitatiegesprek, maar ik zou mijn verzoek tot uitnodiging anders verwoorden.
Minder belangrijk maar toch iets wat ik anders zou verwoorden is het "gedetailleerd overzicht", welk gedetailleerd overzicht dan wel niet? Ik zou de lezer eerder verwijzen naar je cv voor meer informatie.




Deze reactie komt waarschijnlijk negatiever over dan ik wil. Ik vind je schrijfstijl namelijk erg goed. De zinnen lopen lekker en het nodigt uit tot verder lezen. Ik denk dat ik je met mijn reactie wel kan helpen om inhoudelijk tot een betere brief te komen. Echter, ik heb de waarheid niet in pacht. Mischien kan je je juist wel onderscheiden met deze brief. Denk na over mijn feedback en doe er mee wat je het beste lijkt. Want ik ben er van overtuigd dat je een uitstekende sollicitatiebrief kan schrijven.
Met citaat reageren