Los bericht bekijken
  #5  
Oud 25 december 2007, 22:21
thor2002 thor2002 is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 oktober 2006
Berichten: 113
thor2002 is on a distinguished road
Standaard Re: Sollicitatiebrief brandweer

Beste Theo,

ik zou je, zoals ook eerdere lezers al aan hebben gegeven, niet snel aannemen op basis van je briefje. De tips die je kreeg, met name die van 9 december (wat trekt je nu echt aan de brandweer) lijkt je niet echt te motiveren, als je enkel kan antwoorden met ' ik vind alles wel leuk'.
Komop, zet die grijze massa even in een iets hogere versnelling, dat zul je vaak genoeg moeten doen als je eenmaal bij de brandweer zit! Met de tips die je hebt gekregen zou je een hele brief vol kunnen schrijven:
A. Aandacht.Kan je niet voorgekauwd krijgen: je zorgt uiteindelijk voor een nette, kreukelvrije brief etc. zonder foutjes of sms taal.

I. Interesse. en D. desire. De inhoud van je brief moet ervoor zorgen dat de lezer door blijft lezen en gaat denken :'Die gozer moet ik toch eens spreken'
De D is altijd iets lastiger.
Dus:

Beste...,
In ..... zag ik uw vacature, die mij erg aansprak. Ik ben al geruime tijd geinteresseerd in een functie binnen uw bedrijf. Niet alleen .... spreekt mij aan, ook het menselijke aspect spreekt mij erg aan. Derhalve solliciteer ik dan ook voor de functie van ......
Ik denk dat ik een waardevolle aanvulling (of zoiets!) voor uw bedrijf ben, omdat ik nog vrij jong ben, graag wil leren,....Ofwel, hier komt dan een aantal sterke punten te staan. Natuurlijk kun je ook kiezen voor wat zaken specifiek voor de baan: Ik ben niet bang voor actie (schrijf niet dat je niet bang bent voor vuur! Brandweermannen hebben een gezonde dosis angst / respect voor vuur!!!!) en heb geen moeite met de onregelmatige werktijden.
Ik heb naast mijn huidige werk diverse diploma's gehaald / Ik sport regelmatig / ik heb mij verdiept in ... door een aanvullende cursus te volgen / Ik ben tevens penningmeester van de club. Kortom, al je positieve aspecten die ertoe doen, zijn welkom. Alleen moet je ook weer niet je hele CV gaan herhalen.
Uiteraard heb ik mijn Curriculum vitae bijgevoegd. Ik kijk uit naar een persoonlijk gesprek waarin wij elkaar nader kunnen leren kennen!


Zoiets? Er zijn voldoende andere brieven met 'standaard-zinnen' te vinden op dit forum!

Overigens is het 'mijn curriculum vitae' en niet 'mEn CV'.

Zet overigens niet teveel onzin in de brief, dus als je schrijft dat je veel sport (pluspunt voor de brandweer) moet dat ook waar zijn. Een middagje een balletje trappen met de jongens zien ze daar niet als 'veel sporten'...

Hopelijk ga je de vrijdag nog halen, jongen! Succes, ik heb ooit bij de brandweer gewerkt (TD, in combinatie met de afdeling frisse lucht) en het is inderdaad een te gekke baan. Wees ook wat enthousiast!

Thor2002
Met citaat reageren