Los bericht bekijken
  #1  
Oud 1 oktober 2013, 16:07
Musje Musje is offline
Lid
 
Geregistreerd: 24 januari 2013
Berichten: 9
Musje is on a distinguished road
Lightbulb Carriereswitch... hoe pak ik dat aan?

Hallo allemaal,

Ik ben een 23 jarige HBO pedagoge. Na 3 tijdelijke contracten kon mijn werkgever mijn contract niet omzetten in een vast contract gezien de crisis. Hij zegt dat hij voornemens is om mij in februari weer aan te nemen, maar dit is natuurlijk niet met zekerheid te zeggen. Eerlijk gezegd weet ik ook niet of ik dit wel wil, want het zou dan zeker fors minder uren zijn en ik ben dus op zoek naar een nieuwe baan.

Al tijden zoek ik in mijn vakgebied een baan, die hier helaas niet voor het oprapen liggen. Vier keer per jaar komt er weer een lading afgestudeerden bij die allemaal in dezelfde vijver vissen en dat ben ik een beetje beu.

Nu is mijn grote passie SCHRIJVEN. Altijd al geweest, maar als 16 jarig meisje zonder geld (en ook ouders zonder geld, voor de duidelijkheid) voor een kamer naar een stad 180km verderop gaan studeren, was geen optie.
Een baan als tekstschrijver, copywriter, redactiewerk of het schrijven van artikelen voor tijdschriften, websites etc lijkt me geweldig.
Ik ben nu helaas niet in de positie om een opleiding te volgen (financieel niet mogelijk). Ik lees dat veel tekstschrijvers 'autodidact' zijn en freelance werken. Klinkt heerlijk, maar dat betekent ook veel concurrentie en de mogelijkheid om ervan te leven is klein (en dat heb ik wel nodig...).

Dat ik niet 'zomaar' wat schrijf, blijkt wel uit het feit dat mijn roman in 2014 uitgegeven wordt. Met het oog hierop, hoop ik een nieuwe carrière te beginnen in de tekstwereld. Er zijn een aantal leuke vacatures voor tekstschrijvers of copywriter in dienstverband, maar hoe moet ik in hemelsnaam beginnen? Ik doe al vrijwilligerswerk waarbij ik korte verhaaltjes schrijf over de jongste voetballertjes van de club, maar dat stelt weinig voor. Ik heb mijn CV al aangepast door de werkzaamheden die ik bij vorige (pedagogische) werkgevers heb gedaan vooral vanuit het schrijven te benaderen (dus: content schrijven voor websites, het opstellen van procedures, het schrijven voor de nieuwsbrief etc. Dat heb ik daadwerkelijk ook gedaan).

Lang verhaal, maar ik wil héél graag aan de slag in dit werkveld. Wie heeft er tips voor me? Waar moet ik zijn, wat zijn do's en dont's als het op solliciteren aankomt en hoe lukt het mij nu om in dit wereldje te raken zonder opleiding maar wel met passie en een (nog uit te geven) roman?!

Alvast bedankt.

Groetjes van Mus.
Met citaat reageren