Los bericht bekijken
  #1  
Oud 4 oktober 2009, 23:10
Elle
Gast
 
Berichten: n/a
Question Omscholen op latere leeftijd... onrealistisch?

Wat ik me dus afvraag:

Is het wel zo realistisch om te denken dat je je kunt omscholen op latere leeftijd, als je je baan niet meer graag doet?

Ik heb nu misschien een opleiding gevonden die ik wil gaan doen, maar die is erg beroepsspecifiek.
Wat als ik het vak nu na 10 jaar gezien heb (zou kunnen hč)... wat moet ik dan??

Omscholen op mbo-niveau... alleen bbl is dan mogelijk (als je alleenstaand bent) omdat je wel een inkomen moet hebben. Dat betekent dat je een leerbaan moet vinden in het nieuwe vakgebied. Maar welke bedrijven zitten nu te wachten op mensen van 30-40 uit een heel ander vakgebied, als ze ook jongeren kunnen krijgen die van de middelbare school komen??

Dat geldt denk ik nog meer voor omscholen op hbo niveau... omdat de opleidingen zo duur zijn.

Ik hoor altijd: 'Je kunt je altijd nog omscholen'... Maar is dat wel zo?!
'Een baan heb je tegenwoordig niet meer voor het leven.' O Nee? Volgens mij hebben werkgevers nog steeds het liefst mensen die op hun 21-25e beginnen en tot aan hun pensioen blijven. Bedrijven kiezen toch voor 20tigers...

Kan iemand me uitleggen hoe dit in de realiteit in elkaar zit?

Ik ben heel bang om nu een verkeerde keuze te maken van opleiding/beroep... met name dus omdat ik denk dat omscholen op latere leeftijd niet echt te doen is (en ik dus voor de rest van m'n leven vast zit aan wat ik nu kies).
Met citaat reageren