Los bericht bekijken
  #1  
Oud 6 november 2007, 16:43
olivea olivea is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 6 november 2007
Berichten: 2
olivea is on a distinguished road
Standaard Buitenlandse hooggeschoold-weinig kans op carriere?

Beste lezers,

Dit is in het kort mijn verhaal:

Ik ben 30 jaar en ik ben naar Nederland in 2004 komen wonen (dus 3,5 jaar geleden) met een universitaire diploma (Diergeneeskunde) op zak en maar twee jaar ervaring als dierenarts in Roemenie waar ik vandan kom.
Eerst had ik besloten om de Nederlandse taal uitstekend te leren beheersen zodat ik aan de slag kan als dierenarts. Dat is als een wonder gebeurd binnen een jaar en toen heb ik het examen op universitaire niveau gehaald voor de Nederlandse taal.

Schokkend genoeg kwam ik meteen achter dat mijn diploma niet erkend wordt in Nederland en toen ben ik in de war gekomen. Ik had besloten dat ik zowieso die beroep nooit leuk vond en deed het vanwege mijn vader (ook dierenarts).

Meteen daarna heb ik een baan gezocht via het uitzendbureau en mijn C.V. laten zien maar ik werd gestuurd als schoonmakster in een hotel.
Later heb ik nog een half jaar als receptioniste gewerkt bij een grote organisatie en nu sinds een jaar werk ik op de fiscale afdeling bij een accountantskantoor als belasting assistent, waarvoor ik een opleiding volg.
Dit is helemaal niet mijn droombaan.

Laatst heb ik nog aan een vertalersbaan gedacht. Dan kan ik mooi mijn moedertaal gebruiken en mijn affiniteiten voor de vreemde talen (Nederlands in dit geval) te gebruiken. Maar ja, hiervoor moet je minimaal 4 jaar voor studeren en er is geen vertalersopleiding in de buurt die gericht is op Roemeens. Dan nog met zulke beroep heb ik geen inkomenszekerheid.

Ik wil zeker iets anders gaan doen dan ik nu doe, maar hoe kom ik achter wat dat is. Ik ben mijn zelfvertrouwen kwijt, ik voel me ongeschoold, niet gewaardeerd, een niemand.

Het meest teleurstellend is dat ik op een heel laag niveau werk, terwijl ik veel meer kan!
Ben wel getrouwd met een Nederlandse man en ik heb geprobeerd hier alles opnieuw op te bouwen maar het viel heel erg tegen.

Elk advies is welkom!!

Groeten, Loredana

Ik weet echt niet hoe ik dit verder moet oppakken. Ik ben bang om oud te worden en uiteindelijk niets in het leven te bereiken.
Met citaat reageren