Los bericht bekijken
  #4  
Oud 1 oktober 2014, 10:56
Gozefroos Gozefroos is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 30 september 2014
Berichten: 4
Gozefroos is on a distinguished road
Standaard

Hobbies?

Schrijven inderdaad. Daarnaast vind ik wandelen wel leuk. Fotografie ook wel. (Noem eens drie dingen waar je geen droog brood mee kunt verdienen?)

Het grote probleem met een hobby als schrijven is dat het enorm veel tijd en energie kost. Tijd en energie die nu volledig verspild wordt aan mijn baan. Ik probeer nu wel te schrijven maar daar komt niets van terecht, omdat ik me er niet op kan concentreren, omdat mijn hoofd vol zit met de ellende van mijn werk. Eer ik zover ben dat mijn fantasie weer vrij kan werken, is het ver na middernacht en dan moet ik toch echt naar bed want de volgende dag wordt ik weer geacht op mijn werk aanwezig te zijn.

Om te illustreren hoe het gaat met energie terug proberen te krijgen na mijn werk: Ik heb nogal veel vakantie omdat ik op een school werk. De eerste week van willekeurig welke vakantie, ben ik ziek. Standaard. De meeste vakanties duren een week. Mijn langste vakantie duurt drie weken. In week twee vind ik wat energie om bijvoorbeeld aan mijn vrouw te besteden. Samen iets doen, museumpje pikken, wandelingetje maken, dat soort dingen. Dan hebben familie en vrienden ook aandacht nodig. En als huiseigenaar zonder geld, ben ik daarna meestal bezig met klusjes in huis.
Hoppa, weg vakantie. Drie weken niet werken verhoudt zich tot voldoende energie en rust vinden om te schrijven als een zucht tot een tornado.

Oftewel, wil ik effectief kunnen schrijven, dan zou ik eerst minstens een jaar totaal niets moeten doen. Maar na een week of twee is mijn geld op en na drie weken sterf ik van de honger. Ik kan me niet eens veroorloven om een halve dag minder te gaan werken. Goedkoper gaan leven (lees wonen) om ervoor te zorgen dat ik minder hoef te werken, kost me 25.000 euro omdat mijn hypotheek onder water staat, waardoor ik juist meer moet gaan werken om mijn schuld af te betalen.

'Promotie maken' in mijn huidige werk is ook geen optie, omdat de enige stap omhoog leidinggevende worden is. Behalve dat die vacatures er niet zijn, heb ik er totaal geen ambitie voor, laat staan de juiste papieren of ervaring. Bovendien ontkent mijn baas gewoon wat ik in de afgelopen jaren allemaal aan extra werk gedaan heb en dat ik enorm gegroeid ben in mijn kennis en inzicht.

Om eerlijk te zijn heb ik ook weinig vertrouwen in de rest van de arbeidsmarkt. Wie neemt er nog een 45-jarige aan, zonder papieren en met een CV die aan alle kanten rammelt? In een baan die met de helft van de uren, twee keer zoveel betaalt?
Met citaat reageren