Los bericht bekijken
  #4  
Oud 18 september 2008, 17:16
isabelle.langeveld isabelle.langeveld is offline
Lid
 
Geregistreerd: 18 september 2008
Berichten: 5
isabelle.langeveld is on a distinguished road
Standaard Re: hoe vinden jullie deze sollicitatiebrief

Beste Jori,

Je hebt twee versies geplaatst van je sollicitatiebrief. Uit beide versies kan ik niet zo goed opmaken:
1. wat je motivatie precies is
2. waarom de gemeente juist jou zou moeten uitnodigen voor een gesprek.

In de eerste brief schrijf je dat je een telefoongesprek hebt gevoerd met iemand van de gemeente. Is daar iets uitgekomen waardoor jij extra geinteresseerd bent geraakt in de functie? Of heeft je gesprekspartner een vaardigheid of eigenschap genoemd die heel belangrijk is voor de functie? En kun jij aantonen dat jij daarover beschikt? Gebruik dat dan in je eerste alinea. Daarmee trek je de aandacht.

Het is de baan van je dromen, schrijf je in het onderwerp van je bericht. Waarom precies? Toch niet omdat de baan in Aalsmeer is en omdat je daar net naartoe verhuisd bent? Dat is voor jou belangrijk. Ik vind het trouwens wel heel goed dat je dat probeert te vertalen in een verkooppunt voor jezelf, omdat je dan '"flexibeler" bent. Maar dat zou je nog concreter kunnen maken. Wat betekent dat in de praktijk? Pas je je werktijden aan vergaderingen of evenementen op het gemeentehuis. Kun je makkelijk even een uurtje extra komen op dagen dat je normaal niet werkt? Daarmee vertaal je jouw kenmerk (dichtbij wonen) in een duidelijk voordeel voor de werkgever.

Je noemt een aantal aspecten aan de baan die jou motiveren:
- "op brede schaal mijn ondersteuning en diensten kan aanbieden."
- "aanspreekpunt te kunnen fungeren voor de burgemeester, wethouder, ondernemers, andere overheden en burgers".
- "veelzijdigheid van de functie"
- "het bijdragen aan een secretariaat dat in ontwikkeling is"

Geen van allen worden ze erg concreet. Je kunt daarmee niet goed de interesse wekken van de werkgever. Het helpt inderdaad als je termen als 'rots in de branding' noemt, zoals Rens ook aanraadt. Maar nog beter is om in één alinea (de tweede alinea van je brief) één zo'n aspect dat jou motiveert te verbinden aan een eigenschap of vaardigheid van jouzelf en aan de vraag van de werkgever. Dat laatste aspect is interessant. Misschien heb je dat gehoord in het gesprek of van Content? Zorg ervoor dat je weet waar de mensen die op dat secretariaat werken en de leidinggevende mee bezig zijn. Wat zijn ze precies aan het ontwikkelen? Een nieuwe taakverdeling? Nieuwe software invoeren? Wat kan jij daar precies aan bijdragen? En kun jij aantonen dat je al eerder het werk op een afdeling hebt helpen reorganiseren? Op de pagina over de STAR-methode kun je lezen hoe je kunt aantonen dat jij kunt bijdragen aan de ontwikkeling van het secrerariaat.

Nog iets over dat aanspreekpunt zijn. Je schrijft dat je in je huidige baan projectleiders en projectontwikkelaars op enthousiaste wijze ondersteunt. Wat betekent dat "ondersteunen" precies? Verleen je hen dezelfde soort diensten als je ook zal gaan verlenen aan burgemeester, wethouder, ondernemers, andere overheden en burgers? Dan kun je ook weer jouw ervaring koppelen aan iets wat in jouw droombaan van jou gevraagd wordt. Dan heb je de derde alinea van je brief!

Ik ben heel benieuwd of je deze feedback kunt gebruiken, Jori. Laat je het me weten?

Groet,
Isabelle
Met citaat reageren