Los bericht bekijken
  #5  
Oud 3 april 2014, 23:09
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maariya Bekijk bericht
Hallo allemaal,

In het jaar 2010 ben ik afgestudeerd als Sociaal-Juridische dienstverlener (HBO). Na mijn afstuderen heb ik helaas geen baan kunnen vinden wat binnen mijn straatje past.

Hoe kan ik vooralsnog mijn kansen vergroten op de arbeidsmarkt in hetgeen waar mijn voorkeur naar uitgaat?
Hallo Maariya,

Wat je kan doen is bijvoorbeeld een bedrijf bellen om te vragen hoe het met de sollicitatie staat. Dan vraag je bijvoorbeeld naar iets waar ze de andere kant van de lijn over moeten nadenken. Bijvoorbeeld: Hoe staat het met de sollicitatie? Ik heb nog geen bericht van u terug gekregen, wilt u dat voor mij nakijken? Het maakt eigenlijk niet uit wat: je moet zelf iets verzinnen. De ingang is hier natuurlijk dat die sollicitatie klaar ligt om door te mailen. Hoe je dat technisch moet noemen zou ik echt niet weten, maar het geeft je een acute kennisvoorsprong: jij weet namelijk wat de eerste reactie gaat worden en dat helpt wat spanning wegnemen.

Mijn tip is dat solliciteren een activiteit is waarbij je de werkgever moet activeren. Waarom moeten ze jou aannemen? Het cv geeft je levensloop weer en is daardoor niet zo geschikt als de vervanger van de brief of brief in de vorm van een e-mail. Wanneer je een reactie terugkrijgt, kun je alsnog opbellen voor meer informatie omtrent de functie/vacature/positie enz. Het geven van informatie houdt ook in dat je informatie terugkrijgt, zodat je een relatie met iemand kunt opbouwen. En dat proces begint al vroeg in de kennismaking.

Citaat:
maar vanwege gebrek aan ervaring loop ik al gauw tegen de muur.
De gevraagde ervaring kan je als onderbouwing van de eigen stelling zelf ook schrappen: het is een zwak argument omdat het vaag blijft, niet tastbaar is en weinig verband houdt met feiten. Nu je in talrijke situaties zelf moet weerleggen kun je aanvoeren dat je 1) formele kennisniveau en 2) interpersoonlijke kwaliteiten de 3) vaardigheden (=ervaring) zullen compenseren. Ik wens je veel succes met solliciteren!

Met vriendelijke groet,
Marc van Goozen
Met citaat reageren