Los bericht bekijken
  #2  
Oud 8 mei 2012, 11:09
mariekevanoosterhout's schermafbeelding
mariekevanoosterhout mariekevanoosterhout is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Berichten: 1.612
mariekevanoosterhout is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Ik sta op dit moment ingeschreven voor CMD aan de Hogeschool van Amsterdam, én voor MBRT aan de Hanzehogeschool Groningen. MBRT is een lotingsstudie en CMD is dat niet. Mijn plan is op dit moment om naar MBRT te gaan, en als back-up naar CMD. Het komt alleen allemaal zo dicht bij dat ik bang ben voor de keuze die ik heb gemaakt. Is dit echt wel hetgeen wat ik leuk vind? daarnaast hoor ik van elke studie de negatieve verhalen, wat mij weer doet twijfelen. Nog een tussenjaar nemen is écht geen optie.
Het is ook hartstikke moeilijk om een studiekeuze te maken, er zijn zoveel studies en zoveel mogelijkheden. Wat ik uit jouw verhaal haal, is dat je heel erg op zoek bent naar de perfecte keuze. Als mede-perfectionist zal ik je meteen even keihard uit die droom helpen: de perfecte keuze bestaat niet. En je kunt je oriënteren tot je een ons weegt, maar je weet pas echt of een studie bij jou past als je er aan begint. Vraag aan tien studenten wat ze van hun opleiding vinden en je zult tien verschillende antwoorden krijgen. De een vindt de opleiding leuk omdat de docenten zo gezellig zijn, de ander vindt het fijn dat het aantal hoorcolleges beperkt is en een derde moppert dat-ie zoveel met anderen moet samenwerken. Kortom, wat iemand van zijn of haar studie vindt, is erg persoonlijk.

Je hebt nu de keuze gemaakt voor CMD en MBRT. Hartstikke goed van je dat je die keuze inmiddels hebt gemaakt. MBRT is je eerste keuze met CMD als optie. Wat het uiteindelijk gaat worden, is dus afhankelijk van de uitslag van de loting. Welke studie het ook wordt, ga ervoor! Wellicht kom je er gaandeweg achter dat het niet is wat je wilt, maar als het goed is krijg je tegelijkertijd beter zicht op wat je dan wel aanspreekt. Zie je studiekeuze en je studietijd als een reis. Je weet wat je eindbestemming is (je diploma) en onderweg daarnaartoe maak je van alles mee. Je ziet fraaie vergezichten (leuke vakken, leuke dingen doen met medestudenten), maar ook grauwe achterbuurten (minder leuke stage). Soms kom je iets tegen en moet je je reisplan aanpassen. Zorg er in ieder geval voor dat je je eindbestemming bereikt, maakt niet uit hoeveel omwegen, hobbels of boemeltreintjes je daarvoor moet nemen!
__________________
Marieke
Redacteur en moderator Carrièretijger

Maakt werk van je toekomst!
Met citaat reageren