Los bericht bekijken
  #2  
Oud 29 oktober 2009, 09:32
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Sollicitatiebrief (polymeer)chemist/chemical engineer

Bij het lezen van brief, betrap ik mezelf erop dat er een grote grijns op mijn gezicht verschijnt. Ik vind het een heerlijke brief, volgens mij ben je een lekker jong met veel vrienden. Maar goed, daar gaat het niet over hier. Dus even to the point!

'...wist ik vrijwel direct...' Jammer van dat 'vrijwel', dat zorgt ervoor dat de zin net een fractie minder dynamisch wordt.

'Tijdens mijn stageperiode heb ik ervaring opgedaan als medewerker van de R&D afdeling van Bedrijf Y, waar mijn onderzoek gericht was op de ontwikkeling van een nieuw type polymerisatie proces voor het bereiden van “high performance vezels”.' Deze zin zou ik in tweeën hakken. Na 'Bedrijf Y' een punt en dan weer beginnen met 'Mijn onderzoek daar was gericht op ...'

'Ik stond praktisch alleen op dit project, waardoor er veel gevraagd werd van mijn zelfstandigheid en creativiteit, wat me uiteindelijk erg goed af ging.' Door het gebruik van 'uiteindelijk' rijst er enige twijfel. Ging het eerst moeilijk, maar liep het daarna veel beter? Of ging het gewoon erg goed? Je mag daar best duidelijk over zijn, bv door 'uiteindelijk' weg te laten of (in het eerste geval) 'Na wat aanloopproblemen ...'.

'Ook hier heeft het innovatieve karakter van het onderzoek me constant gemotiveerd, waardoor ik veel heb bijgeleerd en zelf met nieuwe ideeën voor ontwikkelingen kon komen.' 'zelf' zou ik weglaten. 'kon komen' zou misschien vervangen kunnen worden door 'ben gekomen' of misschien zelfs 'kwam'. Probeer even wat lekker loopt.

'Door creatieve aanpassingen kon ik bij tegenslagen mijn flexibiliteit en doorzettingsvermogen tonen om zo toch tot resultaten te komen. Het heeft me een goede beoordeling opgeleverd.' Deze zin zou ik omdraaien. 'Bij tegenslagen toonde ik mijn flexibiliteit en doorzettingsvermogen door met ...'

'Een groot bedrijf met een R&D afdeling waarbinnen kennis, ontwikkeling en resultaat hoog aangeschreven staan, daar zie ik mijzelf een grote steen in bijdragen.' Het laatste deel van deze zin spreekt me niet zo aan. Ik zou daar liever iets anders zien, maar ik kan je zo gauw geen voorbeeld geven.

'Als u nog niet overtuigd bent dat de functie als (polymer)chemist/ chemical engineer in uw bedrijf en ik een goede combinatie zijn, dan kom ik u graag meer vertellen over mij en mijn motivatie voor deze functie in een gesprek.' Ik zou liever zeggen: Wanneer u er nog niet van overtuigd bent... ...dan vertel ik u graag meer over mij en mijn motivatie in een persoonlijk gesprek.'

Misschien kun je er iets mee. Mijn tips zijn niet zalig makend, ik ben ook maar een mens, maar je kunt er wellicht ideeën uit opdoen.
Met citaat reageren