Los bericht bekijken
  #5  
Oud 13 september 2005, 22:19
sterretje24 sterretje24 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 13 september 2005
Berichten: 7
sterretje24 is on a distinguished road
Standaard Re: Beroepskeuzetest is voor mietjes

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene
Nou, kijk eens aan, je hebt zelfkennis! Als je slim genoeg bent om een studie te voltooien, dan ben je toch ook slim genoeg om over je eigen toekomst na te denken?

Je bent afgestudeerd waarin? En waarom? Met welk doel ben je aan die studie begonnen?

Vertel eens wat over je drijfveren aan de hand van de acht loopbaanankers. Bij welke activiteiten beleef je flow?

Misschien wil je je even registreren, dat praat wat makkelijker.
Ja dat vind ik dus eigenlijk een te gemakkelijk antwoord. Soms kies je een studie omdat je de studie leuk vind, maar zoals in mijn geval, de specifieke banen die aansluiten op jou studie niet ( in mijn geval: ik heb rechten gestudeerd, maar om nou advocaat, rechter, bedrijfsjurist, juridisch medewerker bij een overheid of bij de rechtsbijstand te gaan heeft mij van het begin af aan eigenlijk niet getrokken). Of andersom kan ook wel eens voorkomen. Soms kan het zo zijn dat je een studie afrondt terwijl je die eigenlijk niet geheel in jouw straatje vond passen, maar omdat er niets leukers is, of omdat je ouders nu al een jaar betaald hebben of omdat je ouders het willen heb je de studie afgemaakt. Er kunnen meerdere redenen zijn, waarom dat je niet weet wat je na je studie wilt. Het kunnen bovenstaande redenen zijn, maar ik denk dat de meest voorliggende reden is, is omdat je eigenlijk geen flauw benul hebt wat een baan nu precies inhoudt. Hier zijn wel stages voor, maar voor hetzelfde geld waren dit plaatsen waardoor je erachter bent gekomen dat "dit"het niet is en dan?

Tuurlijk denkt denk ik elke student en recent afgestudeerde wel na over zijn toekomst, maar ik kan me goed voorstellen dat je het even niet weet.
En dan ben ik van mening dat antwoorden op de drie door jou gestelde vragen niet altijd tot een helderder beeld hoeft te leiden van wat je met jouw toekomst wilt. Let wel, je moet vaak wel minimaal 36 uur per week een functie uitoefenen, dan wil je natuurlijk wel het liefst de leukste!
Met citaat reageren