Los bericht bekijken
  #2  
Oud 13 januari 2017, 09:21
mariekevanoosterhout's schermafbeelding
mariekevanoosterhout mariekevanoosterhout is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Berichten: 1.612
mariekevanoosterhout is on a distinguished road
Standaard

Wat vervelend voor je dat je niet tevreden bent met de studie die je momenteel volgt. Je hebt een aantal opties op een rijtje gezet en daar wil ik als (onder meer) studiekeuzeadviseur graag op reageren.

[QUOTE]
Citaat:
- Ik maak deze studie met pijn en moeite af, maar ik ben er niet zeker van of dit gaan lukken.
Elke student heeft dipjes tijdens zijn studie, dat hoort er nu eenmaal bij. Sommige vakken liggen je beter dan andere. Een minder leuk vak of project wordt gecompenseerd door het algehele gevoel dat de studie en de richting je bevallen. Maar als je je met pijn en moeite door een studie heen moet slaan, dan is er meer aan de hand en is het heel goed om je af te vragen of je stug door moet zetten en het risico moet lopen om helemaal in het rood te rijden.

Citaat:
Ik haal dit jaar mijn P en stroom volgend jaar in jaar 2 van een andere studie in.
Dit is niet altijd mogelijk, het is afhankelijk van de studie die je dan wilt gaan volgen.

Citaat:
Ik haal mijn P en ga opzoek naar werk en probeer mij op de arbeidsmarkt omhoog te werken (is het mogelijk te solliciteren met een P?)
Een P is niets waard op de arbeidsmarkt. Als je op zoek gaat naar werk kom je in aanmerking voor banen als verkoopmedewerker in een winkels of als productiemedewerker et cetera. Je kunt je omhoog werken, maar dan heb je een lange weg te gaan en werk je je doorgaans binnen 1 bedrijf omhoog. Met een 'algemeen' hbo-diploma heb je betere baanperspectieven.

Citaat:
Ik begin volgend jaar aan een mbo opleiding, maar stiekem wil ik echt heel graag een hbo papiertje...
Waarom? Omdat je havo hebt gedaan? Omdat je dan een hogere functie kunt krijgen? Je kunt beter voor iets kiezen dat bij je past. Wellicht past de opzet en de inhoud van een mbo-opleiding beter bij je dan een hbo-studie.

Citaat:
Ik haal dit jaar mijn P en gebruik deze op de universiteit binnen te komen, maar wellicht is dit wat te hoog gegrepen.
Zo gemakkelijk gaat dat niet meer. Veel universiteiten hebben hun selectiecriteria verscherpt. En wat zou je dan willen studeren? Heb je al een idee van de richting die je dan zou willen doen?

Citaat:
Ik probeer binnen te komen bij defensie / luchtmacht en probeer mij daar op te werken.
Dat kan.

Citaat:
Hebben jullie wellicht nog meer opties / mogelijkheden waar ik op dit moment overheen kijk?
Jazeker, een optie die vaker over het hoofd wordt gezien: neem een (onafhankelijk) studiekeuzeadviseur in de arm. Die zet samen met jou alles op een rijtje en helpt jouw een keuze te maken die bij je past. Daarnaast kan hij of zij jou ook vertellen wat er allemaal mogelijk is en wat niet. Dat kost een paar centen, maar is nog altijd goedkoper dan een (of meerdere) onafgemaakte studies.
__________________
Marieke
Redacteur en moderator Carričretijger

Maakt werk van je toekomst!
Met citaat reageren