Los bericht bekijken
  #1  
Oud 12 oktober 2013, 13:18
nvdhoek nvdhoek is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 12 oktober 2013
Berichten: 3
nvdhoek is on a distinguished road
Standaard Vertel ons over je opleiding... Pedagogische Wetenschappen

1. Welke opleiding heb je gevolgd?
Pedagogische Wetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen, voltijd, 2003 - 2012.
Afstudeerrichting Levenslang leren (leren en ontwikkelen van volwassenen).

2. Met welke vooropleiding en werkervaring begon je aan deze studie?
HBO Management voor de gezondheidszorg, met vijf jaar werkervaring in de vrouwenhulpverlening als coordinator.
Voorafgaand aan de daadwerkelijke master volgde ik een schakelprogramma omdat ik met een HBO aan de studie begon.

3. Viel de studie mee of tegen? Wat vond je het zwaarst? En wat het makkelijkst?
Ik deed de studie naast mijn baan, wat behoorlijk pittig was. Het is een voltijdstudie die ongeveer dertig uur per week vraagt. De studie is wel ingericht op mensen met een baan (ongeveer de helft van de studenten heeft een HBO opleiding afgerond en doet de studie naast een baan). Met een goede planning is het wel te doen.
Ik heb uiteindelijk bijna tien jaar gestudeerd, vooral door de combinatie van baan en studie.

4. Waar bestond de opleiding in de praktijk vooral uit?
De eerste drie maanden twintig uur per week college om de vakken uit het eerste jaar in te halen (statistiek, inleiding in de pedagogiek e.d.). Dit kan ook anders, meer gespreid, via de Stichting Pedagogisch Onderwijs. Daarna een middag in de week college en de rest van de tijd zelfstandig de theorie bestuderen. Bij sommige vakken hoorde een praktijkopdracht die in groepjes werd uitgevoerd. Het laatste jaar bestaat uit het schrijven van een scriptie, daar staat fulltime een half jaar voor. De meeste studenten nemen hiervoor meer tijd.
Goed kunnen schrijven is wel een pré: veel tentamens bestaan uit het schrijven van een paper.

5. Beviel de opleiding?
De studie bestond uit een groot deel uit theorie en dat was precies waar ik behoefte aan had na een aantal praktijkgerichte opleidingen.
De opleiding is een combinatie van sociale wetenschappen, filosofie en bedrijfskunde. Dat is goed te merken aan de inhoud van de studie. De vakgroep Adult Education / Levenslang Leren geeft veel aandacht aan maatschappelijke ontwikkelingen, burgerschap, duurzaamheid en zoekt steeds de verbinding daarmee binnen concrete opdrachten. De maatschappelijke relevantie van bijvoorbeeld scripties is heel belangrijk. Hierdoor is het een studie met diepgang.

6. Wat was je mooiste studieprestatie?
Mijn beste werk waren een aantal papers waarin ik mijn persoonlijke betrokkenheid bij een thema kon verwerken.

7. Waar moeten mensen die voor deze opleiding willen kiezen rekening mee houden? Wat wil je ze meegeven?
Het is een interessante studie waar je veel kanten mee op kunt. Minpunt van de veelzijdigheid is dat je altijd moet uitleggen wat voor studie het precies is. De studie is heel geschikt als je je HBO wilt verdiepen met theorie.
Afgestudeerden komen op allerlei verschillende plekken terecht: in het onderwijs, management, hulpverlening, wetenschap, beleidsfuncties.

8. Wat voor werk ben je gaan doen? Kwam de opleiding van pas?
Ik deed mijn opleiding naast mijn werk en kon de nieuwe kennis daardoor direct integreren in de praktijk.
Op dit moment ben ik freelance fondsenwerver, trainer en projectbegeleider. Ik werk veel met sociaal ondernemers en betrokken initiatieven voor verandering van onderop. Ik heb geleerd om maatschappelijke ontwikkelingen te doorgronden en te vertalen naar de dagelijkse praktijk in organisaties. Dat is erg nuttig in mijn werk.

9. Wat wil je verder nog vertellen over de opleiding?
Studenten die de studie naast een baan doen én een schakelprogramma moeten doen vanwege hun vooropleiding kunnen het schakelprogramma volgen via de Stichting Pedagogisch Onderwijs: www.spo-groningen.nl. Via die route is de studie gemakkelijker in te plannen in een druk schema.
Met citaat reageren