Los bericht bekijken
  #1  
Oud 3 maart 2009, 11:38
Bottlenose Bottlenose is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 3 maart 2009
Berichten: 2
Bottlenose is on a distinguished road
Standaard Solliciteren vanuit het buitenland

Hallo,

Ik woon al meer dan 9 jaar in Engeland maar ben al enige tijd op zoek naar een baan in Amsterdam. Ik vind het moeilijk om mezelf effectief te verkopen omdat ik niet echt een 'duidelijk' profiel heb: ik heb een BA en een MA in Engelse Letterkunde (van een Engelse universiteit) en heb de afgelopen 5 jaar bij een groot (sociaal) huisvestingsbedrijf gewerkt, momenteel in 'business planning'. Hier ben ik zomaar ingerold via een uitzendbureau (ik ben begonnen als secreraresse en heb me omhooggewerkt, zonder carriereplan!). In mijn huidige baan heb ik best veel verantwoordelijkheid en moet ik mijn hersens gebruiken, maar hoe kan ik mijn Engelse ervaring goed vertalen naar een Nederlandse context?

Ik zou graag een beetje een andere richting op willen - iets met boeken, kunst, onderwijs (maar niet zelf lesgeven). Ik heb veel overheidsvacatures bekeken maar ben bang dat selecteurs huiverig zijn om iemand uit te nodigen die zolang niet in Nederland heeft gewoond. Ik spreek Engels op 'native speaker'-niveau maar daar zit ook niet iedereen op te wachten. Hoe moet het dus met vacatures die ik leuk vind maar die duidelijk niet zijn toegespitst op mensen met internationale ervaring?

Even een practisch voorbeeld: ik wil deze week solliciteren op de functie Junior Beleidsadviseur Kunst & Cultuur bij de gemeente Amsterdam - een leuke baan lijkt me waarvoor ik zeker het merendeel van de competenties heb. Ik ga gewoon weer mijn best doen natuurlijk, maar word een beetje geplaagd door twijfels: willen ze niet liever iemand die ervaring heeft met de (overheids)werkcultuur in Nederland? Als ze in mij geinteresseerd zijn, hebben ze dan misschien geen zin om me uit Engeland te laten overvliegen voor een sollicitatiegesprek? Als ze niet specifiek doelen op mensen die internationale ervaring hebben (er zijn niet zo veel vacatures waarbij dit het geval is), is dit dan wel een meerwaarde of juist niet?

Kortom: ik ben een beetje onzeker en kan wat tips gebruiken. Denken jullie dat werkgevers in de huidige economische omstandigheden wel iemand uit het buitenland willen (meer rompslomp, verhuizen, etc)? Kan ik iets doen om mijn profiel en competenties beter te vertalen voor Nederlandse werkgevers?

NB Ik vind Carrieretijger een superhandige website!

Bij voorbaat dank

Anne
Met citaat reageren