Los bericht bekijken
  #19  
Oud 21 maart 2010, 22:12
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Openen van je eigen kinderopvang: welke diploma's nodig?

Sorry, maar als ik je berichtjes zo lees, denk je er volgens mij erg makkelijk over.
Heb je zelf ervaring in de kinderopvang?
Ik werk nu 8 jaar in de kinderopvang, ben nu zelf bezig met de opleiding "management in de zorg" HBO, en ga dan eens rustig aan de slag om mijn eigen dagverblijf te starten.

Je moet aan zo ontzettend veel dingen denken, en aan zoveel wettelijke eisen voldoen.
Je moet goedgekeurd worden door de GGD, verschillende certificeringen behalen.
Je moet echt overal aan denken, de veilugheid van je pand, nooduitgangen, zelfs de soort vloeren en muren zijn belangrijk. Denk ook aan de grootte van je groepen, dat is ook vastgelegd bij de GGD, het aantal vierkante meters wat je per kind moet hebben.

Meubilair en speelgoed is natuurlijk belangrijk, net als buitenspeelruimte (opletten wat voor planten je neerzet). Verder moet je natuurlijk een ondernemingsplan hebben, geld zien te lenen, een pedagogisch beleidsplan schrijven....

Dus denk niet dat het zo 1,2,3 eventjes een kwestie is van een pand zoeken en meubilair en speelgoed uitzoeken, want er komt echt veel meer bij kijken.

Bovendien is het dus niet noodzakelijk om een hbo diploma te hebben, maar ik heb besloten om het wel te doen, omdat je het (vind ik) met alleen je ervaring in de kinderopvang niet red. Bij mijn opleiding leer je zoveel meer over leiding geven, het hele papierwerk etc...daar heb je echt heel veel aan.

Suc6!
Met citaat reageren