Los bericht bekijken
  #1  
Oud 27 november 2010, 16:56
jrm jrm is offline
Lid
 
Geregistreerd: 27 november 2010
Berichten: 5
jrm is on a distinguished road
Standaard Zij-instroom onderwijs VO-mbo, wat te doen?

Beste forumleden,

Waarschijnlijk het zoveelste zij-instroom onderwerp, maar toch kon ik mijn concrete 'probleem' / oplossing niet terugvinden met de zoekmachine.

Even kort over mijzelf, ik ben 6 jaar geleden op hbo afgestudeerd, ik heb daar de studie planologie gevolgd. Planoloog als beroep was eigenlijk nooit zo mijn ding, maar wilde het als opstap gebruiken naar de stedenbouw. Dit heb ik dan ook gedaan en zit nu in mijn 5e jaar, van de academie van bouwkunst in Amsterdam, waar ik nu aan het afstuderen ben. Met de zomer ben ik met deze master (als het goed is) klaar. De master is deeltijd, dit betekend voor mij concreet, 32uur werken als ontwerper (werk in het beroepsveld is verplicht) en 30uur studie, hard werken, maar dan heb je ook wat.

Op dit moment heb ik een leuke baan bij een ontwerpbureau, maar aangezien wij behoorlijk afhankelijk zijn van de bouw en van de overheid is het in de gehele stedenbouwkundige (architectonische) sector onvoorstelbaar zwaar. Het werk bestaat meer uit het overleven, veel draaien van onbetaalde overuren (naast de studie) en weinig erkenning vanuit de opdrachtgevers (behalve: 'kan het ook goedkoper?' 'en het liefst gister af!'). Ontwerp zelf vind ik uiteraard erg leuk, maar dit werk is er simpelweg niet en mijn verwachting is dat het er voorlopig ook niet van komt.

Nu wil ik deze crisis niet als een probleem zien, maar juist als een kans om verder te kijken dan wellicht mijn te beperkte wereldje van de stedenbouw. Nu ben ik iemand die het fantastisch vindt om mensen dingen te leren, jong en oud. Ik ben dan ook altijd bezig om mijzelf te verrijken met informatie (vrij breed) en wil deze dan ook zoveel mogelijk delen met anderen en heb zo blijkt 'engelengeduld'. Dan ook nog eens het feit dat ik het fantastisch vindt om om te gaan met jongeren (vanaf PO), zoeken naar beweegredenen van bepaald gedrag, toespitsen van bepaalde lesstof op hun persoonlijke wereld en gewoon, vertellen over dingen, begeleiden van mensen en er voor zorgen dat ze op een goede plek terecht komen. Ofwel het onderwijs lijkt me een erg leuke stap.

Mijn vraag is gelukkig wat korter, voordat ik deze belangrijke stap maak, wil ik gewoon eens praten met iemand. Mijn ervaring is dat er genoeg bureaus zijn die bemiddelen en maar al te graag willen praten, dit is vaak gelijk al niet vrijblijvend en praten natuurlijk vanuit hun eigen belang. Ook wil ik, als ik aan de slag ga, dit doen vanuit mijzelf en niet vanuit een detacheerder oid.

Ook (als ik het goed begrijp) is de bedoeling van zij-instroom dat je solliciteerd op een bepaalde functie in het onderwijs en dat je daarbij aangeeft dat je graag als zij-instromer aan de slag wilt. Voordat ik dit eigenlijk doe wil ik graag eens praten met iemand die gewoon gelijk zegt waar het op staat, zo van: 'dat raad ik je niet aan, die vakken liggen jou wel, etc etc', zonder dat diegene daar belang bij heeft. Zo ben ik vanuit mijn opleidingen en werk vrij breed. Nederlands, Engels, wiskunde, aardrijkskunde, geschiedenis, natuur, (basis) ict (en zo nog wat), zijn vakken die ik volgens mij goed kan geven, alleen heb ik graag iemand die mij zegt tijdens een gesprek dat ik mijzelf wellicht minder illusies moet maken, of dat ik er juist wel affiniteit mee heb.

Lang verhaal dus, ik ben dus op zoek naar in eerste instantie ervaringen, hoe bepaal je nou voor welke vakken je geschikt bent? Is er een manier om hier achter te komen zonder dat ik gelijk 'verplicht' ben om aan de slag te gaan? Ik hoor het graag!
Met citaat reageren