Los bericht bekijken
  #2  
Oud 24 februari 2014, 20:01
Jeinna Jeinna is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 20 januari 2014
Berichten: 25
Jeinna is on a distinguished road
Standaard

Goedenavond!

Ten eerste: Heel rot om te horen dat je ontslagen wordt net als je weer aan het opkrabbelen bent. Daarbij wil ik je gelijk een compliment geven.
Ik krijg de indruk dat je, ondanks het negatieve aspect ontslag, je er positief naar wilt kijken door middel van eruit te halen wat je nodig hebt voor een volgende uitdagende baan.

Daarentegen vond ik je brief helaas minder sterk overkomen. Hieronder zal ik beargumenteren waarom ik dat vind. Ik hoop dat je met de tips die daaruit voortvloeien wat mee kan

Je geeft aan dat je graag wilt leren en dat je snel dingen op pikt en dat je uitdaging in je werk (met doorgroeimogelijkheden) wilt hebben! Dit is absoluut iets wat je kunt gebruiken voor je brief. Zeker doordat zij benoemen dat nieuwe medewerkers altijd intern worden opgeleid en dat er ook nog opleidingsmogelijkheden zijn.


----------------------------------------


Openingszin - Probeer een openingszin te gebruiken die minder standaard is. Hierdoor val je eerder op bij een werkgever. Zeker omdat veel sollicitanten beginnen met "Ik zag uw vacature op..... etc".
Ik heb bijvoorbeeld: "Flexibel, enthousiast en leergierig zijn steekwoorden die op mij van toepassing zijn en daarom solliciteer ik graag op de functie van pedagogisch medewerker"


Na het lezen van de functieomschrijving hiervan ben ik direct aan het schrijven geslagen, daar deze mij erg aansprak. - Deze zin vind ik overbodig voor in de brief. Je kan wel benoemen dat je enthousiast bent geraakt maar zou het anders verwoorden. Misschien in combinatie met een andere openingszin? Echter, moet een andere openingszin wel bij je passen als persoon. Als je het wilt behouden zoals je het nu had dan kun je het bijvoorbeeld doen zoals hieronder:
"Bij het zien van de vacature voor verkoper raakte ik meteen enthousiast. Ik ben dan ook van mening dat ik zeer geschikt ben voor de functie die u aanbiedt. Ik zal u vertellen waarom".

Maak gebruik van je competenties en vaardigheden, maar som deze niet op - In jou brief som je het een beetje op. Daarmee bedoel ik dat je in één alinea benoemt over welke competentie jij beschikt en wat jij graag bereiken. Mijn tip is om te jou competenties, vaardigheden en ambities te combineren met wat het bedrijf voor ogen heeft. Zeker omdat zij benoemen dat geen ervaring geen probleem is, maar je dan wel als leerling verkoper start. Lees: Dit betekent wel een lager salaris, want je bent echt een leerling dan. Met eventuele financiële verplichtingen kan dit soms een probleem zijn dus dat is voor jezelf een overweging waar. Wel ben ik van mening dat investeren ook absoluut niet slecht is en je ergens moet beginnen !

Hieronder zal ik even jou alinea herschrijven als voorbeeldje hoe het anders kan ook (de alinea waarin jij je competenties benoemd)

In mijn huidige baan was ik verantwoordelijk voor de in-en verkoop waarbij ik geleerd heb om mijn communicatieve vaardigheden optimaal te benutten, zowel mondeling als schriftelijk. Daarbij beschik ik over goede sociale vaardigheden en ben ik in staat om zowel zelfstandig als in teamverband te werken. Het lijkt mij een uitdaging om samen met de collega's ervoor te zorgen...... *sluit hierbij aan met bijvoorbeeld een visie van de werkgever*.

Benoemen dat je geen ervaring hebt Dit kan zeker omdat zij benoemen dat dit geen probleem is.
Je kan bijvoorbeeld zeggen dat de vacature jou aanspreekt door de doorgroeimogelijkheden en de uitdaging die dit jou biedt die je mist in je huidige functie. Daarbij hoef je niet te benoemen dat jij geen ervaring hebt in de huidige branche, maar geef je aan dat jij bereid bent om een opleiding of cursus te volgen. Hierbij kan je ook benoemen dat je leergierig van aard bent en dingen snel op pikt.


Ik hoop dat het een beetje duidelijk is haha!
Heel veel succes er mee! Als er iets niet duidelijk is dan hoor ik dit graag van je natuurlijk.
Met citaat reageren