Los bericht bekijken
  #7  
Oud 28 maart 2016, 13:21
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 1.384
René is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheBoneJarmer Bekijk bericht
Na tientallen sollicitaties en studentbureau's afgelopen te hebben bleek het wel anders. Ik dacht echt waar dat wat ik kan voldoende ging zijn maar het bleek dus gewoon niet het geval. Steeds was het van 'te laag diploma' of 'te weinig ervaring' terwijl ik hier op mijn dooie gemak 3D software loop te schrijven.
Ik vind het niet zo gek. Je bent nog student, hebt het (informatica)diploma nog niet. Dan kijken werkgevers een beetje raar op als je solliciteert naar een volwaardige informaticafunctie. Eerst je opleiding, daarna aan het werk. Zo werkt het toch in vrijwel alle branches?

Citaat:
Ik begon met het designen van websites bestaande uit 2 frames voor een venstergrootte van 1024x768 pixels.
Maar je gaat me toch niet vertellen dat dat de inhoud van je opleiding was?

Citaat:
Dit kan met informatica gewoon niet.
Jawel, het algoritme van Euclides is vziw nog steeds correct. Het kortstepad-algoritme van Dijkstra ook. Dat gedoe met HTML, CSS en Javascript leer je er zo zelf bij.

Ik heb in mijn studie (Et/Ct) machinetaal geprogrammeerd op een PDP11. Dat doe ik nu inderdaad niet meer. Maar ik heb er wel een hoop van geleerd, en programmeer elke CPU die je maar wilt in no time in zijn machinetaal. De programmeerpraktica waren met Cobol en Pascal. Die talen zijn vergaan, maar de programmeervaardigheden blijven. Bijvoorbeeld door een informaticavak als 'architectuur van programmeertalen', waarin alle features van alle toenmalige programmeertalen conceptueel werden behandeld.

Een hbo/wo-studie gaat als het goed is niet om de actuele technieken van dat moment. Wel om stevige vakkennis, het vermogen om vlot nieuwe dingen te leren, daarbij studieboeken, (wetenschappelijke) artikelen, formele talen en modellen, formaten, protocollen en specificaties te kunnen begrijpen enz.

Ik zou me niet zo oriënteren op het knutselprogrammeren van apps, games en webdingetjes in de hobbysfeer. Daar zijn de interessante banen niet, omdat elke hobbyist en opleidingsdropout het zo van je overneemt. Ik zou zeggen, maak je opleiding af, oriënteer je op wat grotere dingen (enterprise, cloud, ERP en andere buzzwords) en er zijn vast veel betere banen te vinden.
__________________
René
Met citaat reageren