Los bericht bekijken
  #1  
Oud 18 september 2012, 14:14
matthijs matthijs is offline
Lid
 
Geregistreerd: 3 oktober 2011
Berichten: 8
matthijs is on a distinguished road
Standaard Sollicitatiebrief docent Geschiedenis

Dag iedereen,

Ik wil heel graag feedback op deze sollicitatiebrief. Alvast bedankt!



Geachte xxxxxxxxxx,

Er zijn twee momenten in mijn leven geweest waarop alles op zijn plaats viel: bij het aanraken van een gitaar en bij het staan voor een klas. Muziek is mijn hobby geworden; het staan voor de klas mijn professionele passie. Daarom viel uw vacature voor docent geschiedenis mij gelijk op.

Ik was net achttien jaar toen ik voor het eerst proefde aan de ervaring om voor een klas te staan. Dit was tijdens mijn reis in China en ik vond dit van alle ervaringen die ik op mijn reis heb opgedaan de meest waardevolle. Ik kocht fruit en groente op de markt en ging hiermee naar mijn eerste klasje van Chinese kinderen van rond de 12 jaar om ze de Engelse namen hiervan te leren. De blije gezichten van deze kinderen zijn voorgoed in mijn hoofd geprent.

Na deze reis ging ik studeren en muziek produceren. Tijdens mijn studie vernam ik dat ik via de Erasmus universiteit waar ik aan studeerde een 'educatieve minor' kon volgen. Ik was gelijk om. De vele dingen die ik hier heb geleerd komen voort uit de onderwijskundige vakken die ik volgde en vooral uit de stage op de xxxxxxxxxx te Rotterdam. Al doende leert men, vooral in het vak van leraar. Hetzelfde blije en enerverende gevoel dat ik had in China kwam weer in me op. Vanaf dat moment wist ik helemaal zeker dat het vak van leraar op mijn buik geschreven stond. Hierna heb ik nog twee parttime banen in het onderwijs gehad die zeer uitdagend waren. In een achterstandswijk in Rotterdam gaf ik op een basisschool Engelse les aan kinderen op een vrijdagmiddag terwijl hun vriendjes en vriendinnetjes vrij waren. U snapt dat deze kinderen niet zomaar met de les mee wilden doen. Door af en toe hard in te grijpen, maar daarnaast leuke en enthousiasmerende lessen te verzorgen heb ik ervoor gezorgd dat mijn lessen zeer goed gingen lopen. Daarnaast had ik een baan op een middelbare school, de xxxxxxxx, waar ik leerlingen aan het werk moest zetten die extensieve uren moesten maken, eruit gestuurd waren, of slechte cijfers hadden. Hier heb ik aan het begin zeer duidelijk gemaakt dat in dat lokaal mijn wil wet was en binnen de kortste tijd kon ik de teugels wat laten vieren en heb ik een goede band met de leerlingen kunnen opbouwen, waardoor ze vaak met van alles en nog wat naar me toekwamen.

Ik heb ervaring als docent Engels en Filosofie. Dit sluit niet direct aan bij de vacature. Ik heb echter wel degelijk de inhoudelijke vereiste kennis. Ik ben zeer belezen en geschiedenis is mijn favoriete onderwerp. Daarbij is een studie filosofie eigenlijk een studie naar de denkbeelden door de tijd heen. Ik ben ervan overtuigd dat dit helpt met het begrijpen van de manieren waarop de geschiedenis zich toont. Dit wil ik ook graag aan mijn leerlingen overdragen.

Om bovenstaande redenen ben ik de juiste persoon om les te komen geven bij uw organisatie. Ik vind het belangrijk om oog te hebben voor de individuele student en hem of haar een passende begeleiding te geven. Mijn (com)passie voor studenten zal er voor zorgen dat ik mij volledig zal inzetten voor iedere leerling. Daarnaast zal ik de lessen sprankelend maken om tot een efficiënte overdacht van het vak te komen.

Bijgevoegd vindt u mijn cv. Indien u nog vragen heeft, dan ben ik
natuurlijk bereid om één en ander toe te komen lichten in een gesprek.
Ik hoop snel iets van u te vernemen.

Hoogachtend,

Matthijs xxxxxxxxxxx
Met citaat reageren