Discussie: Ervaringen gevraagd
Los bericht bekijken
  #6  
Oud 25 juni 2007, 21:54
Blondie Blondie is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 13 juni 2007
Berichten: 3
Blondie is on a distinguished road
Standaard Re: Ervaringen gevraagd

Hallo,

Allereerst mijn verontschuldigingen voor mijn late reactie. Ik wilde even goed nadenken over de vragen die werden gesteld en in verband met de huidige hectiek op mijn werk en privé heb ik nog niet de tijd gehad om te reageren.

Ik zal proberen de vragen zo duidelijk mogelijk te beantwoorden.

Vraag: "Je wilt bij verschillende bedrijven aan de slag kunnen, maar wat voor soort bedrijven heb je in gedachten? Kun je dat omschrijven? En wat voor werkzaamheden zou je dan bij deze bedrijven willen doen? "

Antwoord: Ik heb niet echt een specifiek bedrijf in gedachten. Maar ik vind het belangrijk dat het een bedrijf is waar je wel kunt doorgroeien naar een andere functie en dus ook veel ervaring kunt op doen met verschillende werkzaamheden/projecten. Ik vind het vooral prettig om in projectverband te werken. Dus heel intensief met een opdracht aan de slag gaan met een bepaald einddoel voor ogen. Dat kan variëren tot het maken van brochures tot een marketingplan opstellen voor een nieuw product. Als ik kijk naar mijn persoonlijke interesses zou zo'n bedrijf een uitgeverij kunnen zijn of een reisorganisatie, maar het kan net zo goed een heel ander bedrijf zijn. Ik heb daar niet een specifieke voorkeur in.

Wat betreft de lerarenopleiding die ik heb gevolgd: ik kwam er halverwege het derde jaar achter dat lesgeven niet echt mijn ding is. Ik vind het wel leuk om mensen een-op-een te begeleiden (of in kleine groepjes), maar voor de klas staan niet. Tolk/vertaler spreekt mij ook niet aan. Het begeleiden van mensen zie ik overigens meer als een onderdeel van mijn werk en niet als hoofddoel.

Ook vroeg je me: "Wat wil je voor werk gaan doen als je de opleiding HBO-communicatie hebt gedaan? Is het ook werk dat je nu al kunt doen met je huidige opleiding? Zie mijn suggesties hierboven."
Antwoord: Inmiddels ben ik ook eens verder gaan kijken op internet en de beroepengids. Een functie als marktonderzoeker spreekt mij bijvoorbeeld heel erg aan omdat je hierbij een duidelijke opdracht en doel hebt, maar je wel veel zelf moet uitzoeken. En dat is dus iets dat ik graag doe, een plan maken, informatie opzoeken, verbanden leggen tussen dingen en gegevens verder verwerken. Maar hiervoor heb je wel commerciële kennis nodig. Ik heb de afgelopen jaren wel op een enigszins commerciële afdeling gewerkt, maar ik denk dat het verstandig is om via een opleiding in combinatie met een baan deze kennis verder uit te breiden.

Ik heb nog een beetje verder rondgekeken en naast HBO Communicatie lijkt mij HBO Marketing ook wel interessant. Ik begin zelf het gevoel te krijgen dat ik nu wel een beter beeld begin te krijgen van wat ik nu eigenlijk wil, maar het blijft toch wel behoorlijk lastig om de juiste keuzes te maken.
Met citaat reageren