Los bericht bekijken
  #6  
Oud 5 april 2011, 11:27
mariekevanoosterhout's schermafbeelding
mariekevanoosterhout mariekevanoosterhout is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Berichten: 1.612
mariekevanoosterhout is on a distinguished road
Standaard

Ik weet het; het schrijven van een sollicitatiebrief is erg lastig, vooral als je er aan begint zonder je te verdiepen in het hoe, wat en waarom. Lees de artikelen over het schrijven van een sollicitatiebrief op onze site eens door. Ik weet zeker dat je dan wat meer houvast hebt om een goede brief te schrijven.
Een voorbeeldje: je begint met 'Geachte heer/mevrouw'. In (bijna, ik houd een slag om de arm ) ieder handboekje over solliciteren vind je de opmerking dat je je sollicitatiebrief begint met de naam van de persoon aan wie je de brief richt. Als je deze niet weet, dan bel je even op om te vragen aan wie je de brief moet richten. Dat maakt de brief veel persoonlijker.

Wat je cv betreft: je hebt aardig wat studies op je cv staan. Heb je deze allemaal afgesloten met een diploma? Ik zou dat erbij vermelden. Ik was trouwens aardig verrast door je cv. In je brief kom je inderdaad erg onzeker over, terwijl je een cv hebt waar je best trots op mag zijn . Ook al heb je geen werkervaring, uit je cv blijkt dat je veel kennis hebt van design en mode. Ik vind je cv wel wat aan de beknopte kant. Wat hield je werk bij de HKU in? Je schrijft dat je van reizen houdt; welke landen heb je bezocht? Houd je zelf een blog bij of volg je blogs van anderen?

Koop je zelf trouwens wel eens iets bij de winkel waar je nu hebt gesolliciteerd? Dat mag je ook best in je brief vermelden. Je kunt er dan zelfs voor kiezen om de brief persoonlijk aan de bedrijfsleider af te geven. Misschien eng, maar je geeft wel je visitekaartje af (als je dit doet moet je natuurlijk niet in je zaterdagse kloffie aan komen zetten ).
__________________
Marieke
Redacteur en moderator Carričretijger

Maakt werk van je toekomst!
Met citaat reageren