Los bericht bekijken
  #4  
Oud 17 november 2008, 20:37
Makingsense's schermafbeelding
Makingsense Makingsense is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 6 juli 2008
Berichten: 413
Makingsense is on a distinguished road
Standaard Re: Gevangen in een loopbaan

Hee Rien,

Ik ben het eens met Wieteke. Het kan echt, maar er komt meer bij kijken en het komt meer op je eigen houding aan dan op je ervaring.

Mijn trouwste en allerliefste "client" zit met hetzelfde dilemma, mijn man wil nl. na ruim 15 jaar ook liever de IT uit. Hij heeft nu 2 CV's. In 1 daarvan komt het woord IT of automatisering niet eens voor en die legt vooral de nadruk op zijn kwaliteiten en passies en drijfveren als persoon!

Ik kan je wel een paar kleine tips geven om je op weg te helpen, maar denk er ook eens aan om een goede loopbaancoach in te schakelen.

- Maak dus een vaardigheden CV en richt je dan vooral op je niet IT-gerelateerde vaardigheden. Licht deze toe naar aanleiding van voorbeelden uit je werkrelatie maar ook evt. uit andere situaties zoals vrijwilligerswerk of hobbies.

-Ik weet uit ervaring als IT recruiter dat de meeste IT-ers een CV van gemiddeld 7 pagina's heel normaal vinden. Voor andere banen is dat absoluut not done. Haal dus sowieso die 3 pagina's weg met alle technische cursussen en certificaten, alle technische termen en besturingsprogramma's waar je ervaring mee hebt. Snoei er flink in en zorg dat je hooguit 2 A4-tjes overhoudt.

- Als je in de detachering gezeten hebt: zet al je opdrachten onder 1 noemer, naam werkgever is dan de detacheerder en daaronder noem je enkele (of alle) opdrachtgevers.

-Tis nogal kort door de bocht maar IT-ers worden toch meestal gezien als "lone rangers". Zorg dat jij in je CV niet zo overkomt, leg nadruk op teamverband en samenwerkingsprojecten.

- Je CV op Monsterboard zetten heeft geen enkele nut bij een carriereswitch als je je CV niet aanpast zoals ik hierboven heb aangegeven. De recruiters kijken alleen naar de feiten.

- Neem je CV dus onder handen, neem er een duidelijk persoonlijk profiel in op waar je mee start waarin je duidelijk vertelt wat je plannen en ambities zijn en wat je daarvoor meebrengt.

- Ga zelf op zoek naar functies die jou aantrekken en zorg dat je met je CV en brief een hele duidelijke en overtuigende motivering neerlegt.

Dit zijn even snel de dingen die vooral voor IT-ers van toepassing zijn.

Als je nog meer wilt weten, ik hoor het graag!!

groetjes

Tessa
__________________
"Ontdek wie je bent en wees het dan expres!"
| Making Sense | Adviesbureau voor loopbaancoaching, personal branding en inspiratie
| W: makingsense.nl | E: info@makingsense.nl | 06-24095195 |

Tessa Faber helpt vrouwen en mannen in loondienst om hun kennis, kunde en kracht zichtbaar te maken en hun eigen loopbaan als ondernemer in handen te nemen.
Met citaat reageren