Los bericht bekijken
  #6  
Oud 7 oktober 2013, 10:19
mariekevanoosterhout's schermafbeelding
mariekevanoosterhout mariekevanoosterhout is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Berichten: 1.612
mariekevanoosterhout is on a distinguished road
Standaard

Je begint meteen met 'ik' en dat is niet fraai. Je brief heeft sowieso een hoog ik-gehalte en daar verkoop je jezelf niet mee. Jij bent op zoek naar een baan schrijf je, maar dat weet de brieflezer al! Anders zou hij je brief niet in handen hebben ;-) Het is de kunst om meer op de stoel van je potentiële werkgever te gaan zitten en te bedenken hoe je hemt kunt verleiden om jou uit te nodigen voor een gesprek. En om dat te kunnen moet je een beetje in zijn hoofd gaan zitten. In jouw geval lijkt me dit geen probleem ;-) Vraag jezelf af: waar is hij nu precies naar op zoek? Wat wil hij graag van mij weten? Met welke concrete voorbeelden kan ik aantonen dat ik over de gewenste vaardigheden en kennis beschik? Dat is lastig, dat weet ik. Een handig hulpmiddel hierbij is de STAR-methode. Als je dit wat meer doet wordt je brief vanzelf minder ikkerig, meer persoonlijker en onderscheid je je veel meer van al die andere kandidaten.

Citaat:
Ik ben een net afgestudeerd orthopedagoog met werkervaring in de gehandicaptenzorg en druk op zoek naar een uitdagende en leerzame functie waarin ik mijn kennis en vaardigheden in de praktijk kan brengen en vergroten. Met mijn ervaring, doorzettingsvermogen en enthousiasme ben ik een goede kandidaat voor de vacature basis psycholoog bij ... en in deze brief ga ik u uitleggen waarom.
Waar heb je de vacature gevonden? De eerste alinea gebruik je om de aandacht te trekken. Ik vind je huidige opening erg ik-gericht en weinig origineel. Probeer wat creatiever te zijn.

Naast mijn studie werk ik al ruim 4 jaar met plezier in de gehandicaptenzorg. Ik heb ervaring met het ondersteunen en begeleiden van kinderen, jongeren en volwassenen met verschillende beperkingen/problematiek in verschillende settings. Door mijn afstudeerstage bij ... heb ik ervaring met diagnostiek en behandeling bij kinderen met een ontwikkelingsachterstand, vaak ook in combinatie met psychiatrische problematiek.

Welke problematieken dan? Je bent hier erg algemeen. De ervaring en kennis die je hebt opgedaan, wat heeft je potentiële werkgever hier aan? Welke voordelen heeft deze kennis en ervaring hem te bieden?

Citaat:
Ik ben initiatiefrijk en zelfstandig, ik pak graag zaken aan. Daarnaast ben ik kalm en oplossingsgericht. Verder heb ik een gezonde dosis humor en kan ik me goed inleven in anderen.
En waar blijkt dit uit? Kun je dit concreet aantonen?

Ik mis nog een motivatie waarom je juist bij deze instelling wilt werken.

...
Citaat:
P.S. Momenteel ben ik woonachtig in ..., maar ik ben zeker bereid om te verhuizen.
Verwerk dit in de lopende tekst. Dat is fraaier.

Niet vergeten:
Bijlage: curriculum vitae
__________________
Marieke
Redacteur en moderator Carričretijger

Maakt werk van je toekomst!
Met citaat reageren