Los bericht bekijken
  #3  
Oud 14 september 2005, 20:22
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Talking Re: vinden jullie mijn brief (sollicitatie makelaar) pakkend?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene
Hoi sterretje24,

Je post is gezellig en vlot, maar je brief komt een tikje oubollig / quasiformeel over. "jongstleden" is niet fout, maar oubollig. Dat kun je net zo goed weglaten. En de zin "Naar aanleiding van de gestelde vacature wil ik middels dit schrijven mijn enthousiasme voor deze functie tonen" is een hele ingewikkelde manier om te zeggen: "Ik ben enthousiast voor deze functie". En als je het zo zegt is meteen duidelijk wat eraan schort: waarom ben je enthousiast?

Daar zeg je wel iets over in de volgende alinea. Maar "deze contacten hebben mijn interesse gewekt" blijft een beetje oppervlakkig. Waarom dan? Vanwege welke aspecten van het vak?

"Ondanks het feit dat ik nu een baan in de publieke sector vervul" is jezelf neersabelen. Dit zou ik op de een of andere manier positief omdraaien.

"meen toch over kwaliteiten te bezitten die de uitoefening van de functie ten goede komen". Zou je dat in de kroeg ook zo zeggen?


Now you're talking! Maar zeg het iets krachtiger. Ik verzin maar even wat:




Dat zou ik positief omdraaien. Bijvoorbeeld:



Terzijde, direct solliciteren op makelaar lijkt me een beetje te hoog gegrepen. Misschien is het kansrijker de haakjes om assistent weg te laten en te stellen dat je geknipt bent voor de functie van assistent-makelaar.

De slotalinea is inhoudelijk niet fout, maar nogal cliché geformuleerd. Misschien kun je er nog een inhoudelijk element uit de vacature bijhalen.
Hoi René, ik heb mijn brief wat aangepast en jou opmerkingen verwerkt. Ik vond het grappig om te lezen dat je me vlot op het forum vond, maar dat mijn brief oubollig overkwam. Ik had dit eigenlijk wel verwacht (vandaar ook om advies gevraagd), omdat ik als ambtenaar natuurlijk altijd erg voorzichtig ben en formeel in mijn brieven, om niet direct allerlei schadeclaims en procedures aan mijn broek te krijgen! Daarnaast zou ik alles kunnen verkopen, maar jezelf blijft toch een ander verhaal vind ik. Het is toch een beetje jezelf ophemelen in zo'n brief natuurlijk.

Als ik deze site bekijk denk ik dat jij de bedenker hiervan bent en ik wil je complimenteren voor het idee en de opzet van de site. Ik denk dat vele mensen hier met uiteindelijk 'sollicitiatiesucces' veel aan hebben.

Nog bedankt voor de goede raad!
Met citaat reageren