Los bericht bekijken
  #2  
Oud 22 februari 2014, 09:49
IJskonijn IJskonijn is offline
Lid
 
Geregistreerd: 7 februari 2014
Berichten: 12
IJskonijn is on a distinguished road
Standaard

Hoi Sani, lees a.u.b. eventjes de regels, vooral regel 2. http://www.carrieretijger.nl/forum/showthread.php?t=23

Een goeie tip die ik laatst las is om tekst van achter naar voren te lezen om spelfouten op te sporen. Dan ben je minder geneigd om woorden al aan te vullen, en sta je meer stil bij individuele woorden.

- curriculum vitae word in het nederlands zonder hoofdletters geschreven
- Laatste alinea: pakistaan -> pakistaanse
- op Universiteit Leiden -> op de Universiteit Leiden
- en over het uniek onderwijssysteem -> en het unieke onderwijssysteem
- eerste alinea: het best bij mijn karakter -> het beste bij mijn karakter

Daarnaast zijn er nog een aantal plekken waar de zinsbouw en punctuatie niet lekker lopen. Hier ben ik ook niet echt goed in, dus hopelijk kan iemand anders je daarmee helpen.

Inhoudelijk kan je de introductie proberen pakkender te maken. Misschien iets als: "Al sinds vroege leeftijd is het mijn droom om huisarts te worden en mensen te helpen. Deze fascinerende tak van de geneeskunde is namelijk heel breed en heel divers. Daarom wil ik graag solliciteren voor een plaats op de opleiding huisartsgeneeskunde."
In de eerste alinea moet je namelijk zorgen dat de geadresseerde denkt "Hey, dit is interessant!"

Verder, klopt het dat de opleiding geneeskunde een verplichte vooropleiding is? Indien dat zo is, moet dit veel eerder in de brief dan de laatste zin van de laatste alinea aan bod komen.

De zin "Mensen op een warme, vriendelijke manier benaderen, goed naar problemen van mensen luisteren, ze daarbij helpen en empathie tonen zijn de eigenschappen die bij mij horen." kan je beter directer schrijven. Bijvoorbeeld: "Ik benader mensen graag op een warme en vriendelijke manier. Ook kan ik goed luisteren naar hun problemen, ze daarbij helpen en empathie tonen."

Respect tonen voor persoonlijke normen en waarden is behoorlijk vanzelfsprekend. Het is dus niet nodig om te zeggen dat je dit graag doet. Wel is het handig om te benadrukken dat dit voor jou nog vanzelfsprekender is, o.a. door bijvoorbeeld je culturele achtergrond.

De talen-zin " Tijdens mijn coschappen ... te kunnen helpen." is veel te lang. Breek deze op naar meerdere kortere zinnen. Zelf houd ik de stelregel aan dat een zin niet langer is dan anderhalve regel-lengte in de uiteindelijke brief. Kortere zinnen leest namelijk makkelijker. Je wilt natuurlijk niet dat je brief terzijde wordt gelegd omdat de recruiter er niet doorheen komt.

Maak duidelijk waarom je ervaringen bij coschappen, keuzecoschappen en stages je overtuigd hebben om huisarts te worden. Geef bijvoorbeeld specifieke voorbeelden van zaken die jij graag doet, en problemen die jij graag oplost.

Algemeen, probeer je brief toe te spitsen op de eisen en wensen van de opleiding. Probeer de ontvanger antwoord te geven op de volgende vraag: "Waarom zou ik Sani toe moeten laten op deze opleiding, in plaats van een andere persoon die hogere cijfers heeft?"
Met citaat reageren