Los bericht bekijken
  #2  
Oud 22 april 2013, 15:57
Tox Tox is offline
Lid
 
Geregistreerd: 22 april 2013
Berichten: 5
Tox is on a distinguished road
Standaard

Hoi Meredith,

Ik weet niet of het komt door de opmaak van het forum, maar ik zou er wat witregels tussen zetten, dan oogt het niet zo lang. Het lijkt nu een lange lap tekst, terwijl dat best wel meevalt. Je brief is eigenlijk juist wel kort en krachtig.

Het begin vind ik zelf altijd het lastigste van de brief. Jouw brief begint met het noemen van droge feitjes, wat de lezer niet echt zal aanspreken. Begin bijvoorbeeld met een paar steekwoorden wat je leuk lijkt aan de baan. Bijv: uitdagend, veelzijdig, analytisch; dit zijn enkele woorden die in mij opkwamen toen ik van *** hoorde over de vacature van …… etc.
Je zegt 'via via', maar je mag ook best noemen wie dat contact dan is (indien deze bekend is bij het bedrijf, anders is het een beetje overbodig).

Probeer eens te kijken naar de structuur van je brief. Bedenk voor jezelf wat je in welke alinea wilt zeggen. Dingen die in een sollicitatiebrief staan:
- opening (zeggen hoe je op de vacature kwam, en voor welke vacature je wilt solliciteren)
- waarom juist deze functie/dit bedrijf/deze sector
- waarom pas ik bij de functie (eigenschappen)
- welke vaardigheden/ervaringen heb ik die mij geschikt maken voor de functie
- afsluiting (zeggen dat je graag op gesprek komt)

Enkele van deze dingen heb je er al in staan, maar de structuur is niet echt duidelijk. Maak een overzicht voor jezelf wat je in welke alinea wilt zeggen. Dan voorkom je dat je twee dingen die eigenlijk bij elkaar horen, op een andere plek noemt.

Je noemt ook enkele dingen die overbodig zijn in je brief. Bijvoorbeeld geboortedatum en woonplaats, die horen op je CV. Dat je de brief zelf langs komt brengen, dat merken ze wel als je het brengt.
Enkele dingen zijn beter om pas in het gesprek te noemen en hoeven ze niet in de brief al te lezen; dan kun je zelf aanvoelen of het handig/nodig is om te zeggen. Dat je bijvoorbeeld bereid bent om te stoppen met je hogeschool; dat kan enerzijds opgevat worden dat je heel graag deze functie wilt doen (wat ook zo is), maar wat de lezer er ook in kan zien is een gebrek aan ambitie (wat misschien wel helemaal niet zo is). Dat je in Zwolle gaat wonen en daardoor altijd op tijd kan zijn is ook een beetje overbodig. Een werkgever gaat er vanuit dat een sollicitant altijd op tijd kan zijn, want waarom zou die sollicitant anders solliciteren? Als de werkgever twijfels heeft over je huidige woonplaats, dan kan hij dat in het gesprek vragen (de woonplaats alleen zal geen reden zijn om je niet uit te nodigen op een gesprek).
Less is more: hoe meer de lezer moet lezen wat overbodig is, hoe minder graag hij de brief leest.

Kortom, ga even na wat er misschien uit kan en wat er nog mist (zie mijn punten hierboven). Ik ben heus geen expert, maar bovenstaande punten moeten er zeker in zitten (dit zullen andere mensen je ook vertellen). Vergeet ook niet je CV toe te voegen (ik weet niet of je dat al van plan was?).

Succes!
Met citaat reageren