Los bericht bekijken
  #2  
Oud 14 december 2007, 00:20
knijtert knijtert is offline
Lid
 
Geregistreerd: 2 februari 2007
Berichten: 6
knijtert is on a distinguished road
Standaard Re: Sollicitatiebrief service- en onderhoudsmonteur, graag Commentaar

Ik ben zelf geen schrijver. Voor mooie volzinnen moet je niet bij mij zijn. Om over mijn spelling nog maar te zwijgen. Ik kan je mischien wel op weg helpen met de inhoud.

Ik zal maar beginnen met het meest opvallende en iets algemeens. Verder zal ik je per alinea wat tips geven.

Ik heb geleerd geen opsommigen in een motivatiebrief te doen. Opsommingen horen in de CV. Maak van je motivatiebrief een lopend verhaal! Je hoeft niet voor iedere functie een taalvirtuoos te zijn. Maar je kan wel laten zien dat je er tijd en aandacht aan hebt besteed.
Vergeet ook het doel van deze brief niet. Ze moeten JOU uitkiezen. Dat zal niet alleen op basis van alleen je sollicitatiebrief gebeuren. Maar ze wel dusdanig nieuwsgierig maken dat ze je cv willen zien en je willen uitnodigen voor een gesprek. Noem dus je sterke punten en onderbouw dit met je meest relevante ervaring. Verplaats je in de lezer. Hoe kan je hem overtuigen dat hij jou moet hebben.


In de eerste alinea moet je duidelijk maken waarvoor je solliciteert. Dat doe je. Maar het kan verstandig zijn om erbij te vermelden waar je de vacature heb gezien.
Wat verder belangrijk is in de eerste alinea is dat je de interesse wekt van de lezer. Dit doe je oa door een originele openingszin, dit is echter erg moeilijk en slechts weggelegt voor enkele mensen op de wereld. Wat wel belangrijk is is dat zeker in de eerste alinea het verhaal lekker loopt. Je wil niet dat de lezer nu al geen zin heeft om verder te lezen.
De eerste zin is het probleem dus niet, maar de tweede zin sluit er niet lekker op aan. Je zou deze zinnen kunnen samen voegen tot een zin waarin je vertelt geintereseerd te zijn in de vacature die je in bijvoorbeeld de krant heb gezien. Het maakt je zin meteen ietsje minder standaard.

Tweede alinea:
Hoe je heet en hoe oud je bent ziet de lezer ook wel bij je afzender en in je CV.
En die opsomming kan dus echt niet. Probeer er een verhaal van te maken!

Derde alinea:
Het lijkt me beter om de derde alinea ipv van de tweede te doen. Maar voorkom dus die eerste zin waarin het lijkt alsof er een opsomming aan komt.
Als je verteld dat het aansluit dat het aansluit op je interesse en ervaring. Dan lijkt het mij verstandig om hier ook te vertellen wat voor jou die interesses zijn. En om te vertellen om welke ervaring het gedaan hebt. Dit is dus niet een opsomming van al je ervaringen. Maar vertel iets uit je ervaring waaruit blijkt dat je het kan en dat het aansluit.
Eigenlijk mis ik de onderbouwing overal. Waaruit blijkt dat je over goede sociale vaardigheden en contractuele eigenschappen (wat zijn dit uberhaupt?) beschikt en dat je zelfstandig kan werken? En over welk soort systemen heb je het?
Met citaat reageren