Los bericht bekijken
  #2  
Oud 17 december 2012, 22:29
RichWes RichWes is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 21 november 2011
Berichten: 89
RichWes is on a distinguished road
Stuur een bericht via Skype™ naar RichWes
Standaard

Beste C. Klarenbeek,

Ten eerste: begin uw bericht even met een introzin, in plaats van meteen met de deur in huis te vallen. Dit leest wel zo prettiger .

Ik vind uw brief nog niet zo goed. Veel zinnen lopen niet helemaal lekker, ik mis wat energie en uw motivatie waarom u precies bij dát bedrijf wil werken komt ook nog niet goed uit de verf, wat mij betreft.

Hieronder een aantal opmerkingen van mij:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door c.klarenbeek Bekijk bericht
Op de website van jobselectie stond een leuke vacature van uw bedrijf. Met deze brief wil ik mijn interesse tonen en graag solliciteren op de functie van Management Assistente.
- Ik ben geen fan van het noemen van jobsites in een sollicitatiebrief. Staat de vacature ook op de site van het bedrijf zelf of op die van de tussenpersoon? Noem deze dan. Zo'n jobsite is, als het goed is, alleen maar een doorverwijssite en geen echte bron.
- Verder vind ik de opening wat standaard. Persoonlijk vind ik dat nooit zo erg, maar als u wil dat uw brief eruit springt, zal de openingsalinea wat origineler moeten en wat meer energie en eigenheid moeten uitstralen. In dit artikel van deze site, worden vele ideeën gegeven voor een originelere openingszin, zie: http://www.carrieretijger.nl/forum/showthread.php?t=31.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door c.klarenbeek Bekijk bericht
Deze functie spreekt mij erg aan, vooral gezien mijn opleiding en ervaring. Door mijn ervaring kan ik met een gerust hart zeggen dat mijn werk- en denkniveau van HBO kwaliteit is. Terwijl aan de andere kant ik juist door mijn ervaring niet vastgeroest zit omdat ik ook bereid ben tot leren en samenwerking van onschatbare waarde is.
- Uw niveau is van een bepaalde kwaliteit?? Dat kan niet. Ook de rest van die zin vind ik niet goed. Dat 'met een gerust hart zeggen' vind ik te overdreven en te veel op uzelf gericht (het gaat erom dat de selecteur vind dat u een meerwaarde voor dat bedrijf bent ). Ik zou die zin veranderen in bijvoorbeeld: "Mijn hbo-werk- en denkniveau kan ik staven met een diploma van opleiding X, maar bovenal met mijn ruime werkervaring als [werkervaring]."
- Dat 'aan de andere kant' snap ik niet. Dat u niet 'vastgeroest' (zou ik trouwens ook een ander wordt voor gebruiken) zit in bepaalde werkopvattingen en -processen, is toch helemaal niet tegengesteld aan het feit dat u over hbo-werk- en denkniveau beschikt?? Die tegenstellende vergelijking, zou ik er dan ook direct uithalen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door c.klarenbeek Bekijk bericht
Het zeer diverse takenpakket heeft mij altijd erg aangesproken.
Van wat? Laat de lezer niet raden wat u bedoelt, geef altijd duidelijk aan waar u het nou precies over heeft.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door c.klarenbeek Bekijk bericht
In mijn loopbaan ben ik al bijna dertig jaar in soortgelijke functies werkzaam geweest, bij verschillende bedrijven. Hierdoor weet ik precies wat er in de functie van Management Assistente van mij wordt gevraagd.
- Het is 'gevraagd wordt'. Bij een zin die verwijst naar een gebeurtenis uit het verleden, moet verplicht inversie worden toegepast. Los daarvan, vind ik het ook geen goede zin. Het gaat er toch niet om dat u weet dat u die functie goed kan vervullen, het gaat erom dat de selecteur deze indruk krijgt. Ik zou de alinea bijvoorbeeld vervangen door: "Door mijn bijna dertig jaar werkervaring in direct verwante functies, [soortgelijke kan ook, maar vind ik toch niet helemaal lekker klinken] is mij volledig bekend welke kwaliteiten en vaardigheden belangrijk zijn om deze functie optimaal te kunnen vervullen. Graag ga ik dit ook doen bij [naam bedrijf]."
[/QUOTE]

Samenvattend, zou ik de brief meer vanuit het lezersperspectief benaderen en minder vanuit uw ik-perspectief. Ook zou ik sommige zinnen wat vloeiender maken (waarvan ik een aantal voorbeelden heb gegeven) en wat meer energie in uw brief stoppen.

Succes.

Groet,


Richard
Met citaat reageren