Los bericht bekijken
  #22  
Oud 14 augustus 2013, 17:40
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Zolang je geen opleiding hebt afgerond kun je nog vele kanten op. Naast het geschikte niveau is jouw werkhouding ook heel belangrijk. Als je verschillende studies hebt geprobeerd en aangeeft dat je geen actieve werkhouding hebt (gehad), kan ik alleen maar concluderen dat het toch je eigen schuld is.

Zelf heb ik in 4 jaar de universiteit afgerond en altijd een erg actieve werkhouding gehad. Nu ik 2,5 jaar (!) bezig ben met een baan zie ik het ook niet meer zitten. Op de middelbare school heb ik bewust gekeken hoe groot de kans was op een baan na verschillende opleidingen en daarop een keuze gemaakt voor Economie. Mijn studie ging me relatief gemakkelijk af, hoewel ik er veel voor hebben moeten doen. Sinds mijn afstuderen loop ik steeds tegen het probleem aan van geen ervaring hebben. Graag wil ik ergens beginnen en reageer op allerlei functies waar dan ook. Van MBO-niveau tot kortlopende functies in Noord-Holland tot Noord-Brabant. Ik ben flexibel en bereid om te verhuizen. Maar ik val steeds buiten de boot: 'te hoog opgeleid' of 'geen werkervaring'. Ik heb nu meer moeite om een goede motivatiebrief te schrijven. Grammaticaal zijn mijn brieven en CV's in orde, maar hoe moet ik mijn situatie uitleggen? Daar is geen antwoord op. Op sites als monsterboard lees ik tips, maar die zijn zo vaag dat ik daar niets mee kan. 'Jezelf goed presenteren' of 'goed voorbereiden voor gesprek' is mij zo klaar als een klontje. Maar hoe doe IK dat? Voor een gesprek maak ik een hele studie van de functie en het bedrijf. Dit voorkomt echter niet, dat ik geen praktijkervaring kan aantonen.

Op gesprekken wordt mij vaak gevraagd waarom ik dan niet tijdens mijn studie (stage)ervaring heb opgedaan. Het antwoord is heel simpel: dat was onmogelijk bij mijn opleiding. Er was daarvoor geen ruimte in het studieprogramma, niet verplicht en het was lastig een stageplaats te vinden. Ik vind dat dat meer bij het HBO is dan bij universiteit. Nu ik klaar ben wil ik alsnog wel een stage doen, maar daar kom ik niet voor in aanmerking omdat ik geen student meer ben.

Ik heb ook gedacht om nog een studie te doen. Voor mij is dat geen probleem en de motivatie en inzet heb ik. Echter, omdat ik al een diploma heb zou ik € 10.000 collegegeld per jaar moeten betalen. Dus zolang je nog geen diploma hebt, kun je nog van alles proberen. Ik niet.

Het is niet zo dat je met een papiertje klaar bent. Het begint dan pas.
Met citaat reageren