Discussie: Mba?
Los bericht bekijken
  #1  
Oud 18 januari 2015, 14:22
Roomijsje Roomijsje is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 18 januari 2015
Berichten: 1
Roomijsje is on a distinguished road
Standaard Mba?

Beste Lezers,

Met betrekking tot mijn eigen persoonlijke ontwikkeling ben ik het afgelopen jaar een beetje zoekende geweest. Mijn baas heeft aangegeven dat hij het fijn vindt als ik me nader ontwikkel maar ik vind het moeilijk iets passends te vinden.

In 2012 ben ik afgestudeerd bij de faculteit bouwkunde van de technische universiteit in delft in 2 afstudeerrichtingen, respectievelijk architectuur en bouwmanagement (mooie cijfers gehaald ook). Na mijn afstuderen heb ik direct een leuke baan gevonden bij een architectenbureau (70 fte) als assistent projectleider. Ik heb daar snel grote stappen gemaakt en ben inhoudelijk verantwoordelijk voor een groot project waarbij ik intern een klein team van ontwerpers aanstuur en extern onze adviseurs aanstuur en de contacten onderhoud met de opdrachtgever en een veeltal aan stakeholders. Naast dit project ben ik bovendien bezig met acquisitie (het leiden en aansturen van Europese aanbestedingen) en met beleidsmatige zaken die betrekking hebben op het reilen en zeilen van het bureau.

Ik heb nu een kleine 3 jaar werkervaring en zou mezelf graag verder ontwikkelen. Heb gezocht naar interesante 1- of meerdaagse cursussen (ook een 2-tal cursussen gevolgd en congressen bezocht) maar ik merk dat na 180 ect's aan masterstudies het eigenlijk heel moeilijk is om nog iets te vinden wat voor mijn gevoel daadwerkelijk meerwaarde biedt. Zodoende zou het me interessant lijken om nog een aanvullende opleiding te doen waarbij ik die meerwaarde wel ervaar.

Het volgen van een deeltijd MBA (2 jaar)spreekt me erg aan. Dit is echter een kostbare aangelegenheid en de topinstituten vragen een minimum van 5 jaar werkervaring. Daarnaast geldt dat ik graag een aanvullende opleiding wil volgen voor mijn eigen persoonlijke ontwikkeling en niet zozeer voor de schone schijn of voor het "old boys network". Daarnaast verwacht ik niet dat mijn baas heel erg hard zal aanbieden de volledige opleiding te betalen en wil ik me niet tot mijn nek in de schulden steken (natuurlijk kan ik fiscaal eea aftrekken). Uitgaande van kosten, vereiste werkervaring en persoonlijke doelstellingen zou ik er persoonlijk geen moeite mee hebben om een MBA te volgen bij een instituut als bijvoorbeeld de Haagse Hoge School (bij mij om de hoek) of de NCOI. Dergelijke opleidingen kosten echter toch nog een kleine €20.000,- en de vraag is of de baten van een MBA anno 2015 (vorig decennium was het volgen van een MBA heel hip maar hoe is dat nu?) en afkomstig van bovengenoemde instituten wel opwegen tegen de investeringen in tijd en geld. Het belangrijkste vindt ik dat mijn inspanning en investeringen uiteindelijk wel door de arbeidsmarkt worden gewaardeerd en dat ik straks niet wordt gezien als één of andere wannabee. Daarbij speelt ook mee dat bovengenoemde instituten slechts 3 jaar werkervaring vergen en ik me heel erg afvraag of het misschien nog te vroeg is om me te storten op een MBA en beter nog een aantal jaar kan wachten.

Samengevat:
Is een MBA anno 2015 uberhaupt de moeite waard?
Worden instituten als NCOI of HHS voldoende gewaardeerd door MKB (heb geen ambitie om directeur bij shell oid te worden)
Is dit het juiste moment of moet ik gewoon nog even geduld hebben zodat ik de master kan volgens bij Erasmus, Nyenrode of Tms?
Zijn er andere korte programma's die ook effectief bijdragen aan mijn persoonlijke ontwikkeling en die de moeite waard zijn om te overwegen?

Het is een lang verhaal geworden maar ik zou het ontzettend waarderen als de ervaren carriere tijgers mij van advies zouden kunnen voorzien!

Alvast bedankt voor de reacties en mvg,

Roomijsje
Met citaat reageren