Los bericht bekijken
  #1  
Oud 16 maart 2016, 14:41
TheBoneJarmer TheBoneJarmer is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 1 maart 2016
Berichten: 4
TheBoneJarmer is on a distinguished road
Question Is het tekort aan programmeurs echt wel zo'n tekort?

Hey mensen

Mijn naam is Ruben, ben een 22-jarige student Toegepaste Informatica uit Antwerpen en met mijn vrienden, docenten en kennissen heb ik het gehad over het tekort aan programmeurs op de arbeidsmarkt en hoe het komt dat dat het geval is.

Mijn collega-studenten en ik struikelen zelf heel erg over de vereisten die er in een vacature worden gesteld. Wij hebben allemaal het idee gehad dat, dankzij het tekort, minder werd gekeken naar dingen zoals werkervaring. Het verbaasde ons dan zelfs dat er werd gevraagd naar dat soort dingen. Ik snap wel dat het erin staat natuurlijk maar 3, 4 of zelfs 5 jaar? Is dat niet behoorlijk overdreven? Aan de andere kant zijn er ook mensen die zeggen dat wij daar minder op moeten letten en gewoon moeten solliciteren omdat ja uiteindelijk dat tekort er toch is voor een reden.

Ik zit er de laatste tijd een beetje mee. Ik moet vakken volgen waarvan ik de toegevoegde waarde niet inzie en ondertussen zijn er vrienden van mij al wel aan het werken (niet per se als programmeur trouwens) in sectoren waar minder vraag naar is. Ik studeer nog steeds en ik haal goede resultaten daar niet van, maar ik zit echt met veel tegenzin in die schoolbanken. Ik doe het omdat ik dat diploma wil hebben om meer kans te maken op vacatures. Maar dat klinkt ergens echt heel fout, want het zou daar enkel niet voor moeten zijn toch?

Voor het geval je je het afvraagt, ik ben vlot met de talen C#.net, Java en VB.net. Ik kan websites en webapplicaties maken in HTML5, CSS3, JS en PHP5. Ik heb databases leren beheren via SQL en MySQL. Ben bekend met LinQ, ASP.net, XML, Ajax, jQuery, OpenGL in zowel C# als Java. Heb leren werken met game engines zoals Unity3D en frameworks zoals XNA. Ken het hele MS Office systeem van buiten en heb voor een stageplaats al eens een programma mogen maken. Ik heb trouwens drie stages gevolgd voor mijn vorige opleiding, die administratief en organisatorisch gericht was. Dat staat ook allemaal zwart op wit in mijn CV. Ik wil mijzelf nu niet aanprijzen als een perfecte programmeur want dat ben ik niet en ik zal heus nog wel dingen niet weten. Maar moet eerlijk zijn over mijzelf en ik vind dat ik ook niet slecht ben. Ik doe het al sinds mijn 13e immers.

Ik zit dagelijks steeds met meer tegenzin in die schoolbanken en ik wil echt zekerheid nu want ik ben het een beetje zat. Ik wil heel graag als programmeur werken en als ik morgen zou kunnen starten ergens dan zou ik alles laten vallen en het doen. Maar oké, dat allemaal zeggende hebbende, ben ik juist bezig? Is deze frustratie terecht?

Alvast bedankt voor jullie advies!
Met citaat reageren