Los bericht bekijken
  #2  
Oud 17 april 2012, 21:36
thor2002 thor2002 is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 oktober 2006
Berichten: 113
thor2002 is on a distinguished road
Standaard

Tip 0later toegevoegd): laat de moed nooit zakken.

Tip nr. 1: rond de opleiding af. Bijt door de appel heen, zorg voor ontspanningsmomenten waar je je frustraties kwijt kunt (sportschool of gewoon een eind rennen, misschien een hele middag shoppen maar wel op de centen blijven letten) en staar je niet blind op de negatieve aspecten van je huidige baan.

Want: ik ken iemand in exact dezelfde situatie; lab-opleiding, laatste jaar gigantische hekel aan het vak, toch maar door gebeten. Gelukkig vervolgens een baan gevonden in een kinderziekenhuis. Dat was (nu) bijna 20 jaar geleden en tot op vandaag nog prima naar de zin (wel op een andere plek maar nog steeds vrijwel identiek werk)

Tip nr. 2: solliciteren vanuit een baan (hoe vervelend je het ook vind) is vele malen 'verstandiger' dan vanuit een situatie waarin je geen vaste basis hebt. Let's face it, de markt is niet bepaald vol baantjes...

Tip nr. 3: Praat eens buiten de normale contacturen met die stagebegeleider. Desnoods vraag je een andere docent / mentor om bij dit gesprek aanwezig te zijn om je zorgen kenbaar te maken. Geef aan dat je de huidige manier van communiceren niet prettig vind en ook niet productief vind. Dat je beter geholpen bent met positieve feedback en tips en trucs in plaats van negatieve feedback. Geef aan dat je voor deze opleiding wilt knokken (al voelt het niet zo) en dat je je werk positief wil gaan oppakken. Vraag dan de stagebegeleider hoe hij dit ziet. Dit is een bekende truc van opleiders: de vraag terugleggen en blijven doorvragen 'hoe zie jij dat'...In jouw geval vraag je dus 'hoe denkt u dat ik het dan wel moet doen'. Daarmee richt je op wat hij/zij wil zien in plaats van wat hem / haar dwars zat...als de begeleider terugvalt in 'ik zag dat je dit niet goed deed' bevestig je en vraag je weer 'kan u me helpen, hoe zou ik het dan moeten doen?'. Alles wat er aan advies uit komt, bevestig dit. Maakt niet uit, houdt het doel voor ogen: hij/zij moet dat papiertje aftekenen.

Tip 4: neem ook af en toe tijd om na te denken wat je wilt gaan doen / worden. Verwacht er niet direct wonderen van; ik ben al 28 jaar (na mijn opleidingen) aan het bedenken wat ik wil worden als ik later groot ben! En ik heb 'al' één ding gehaald: ik mag een auto rijden.

Laatst gewijzigd door thor2002; 17 april 2012 om 21:37 Reden: Nuanceren...Ook een vak!
Met citaat reageren