Los bericht bekijken
  #1  
Oud 1 mei 2014, 12:31
kps kps is offline
Lid
 
Geregistreerd: 1 maart 2014
Berichten: 6
kps is on a distinguished road
Standaard Privésituatie vermijden tijdens sollicitatiegesprek?

Als feedback voor een afwijzing na een sollicitatiegesprek kreeg ik te horen dat ik te gereserveerd overkvam. Een van de redenen was dat ik duidelijk mijn privésituatie wou vermijden. o.a. de vraag waar en hoe ik zou gaan wonen als ik de baan zou krijgen.
Zelf vind ik mijn privésituatie inderdaad juist "privé" en voor de functie niet relevant - zeker niet tijdens een eerste, orienterend gesprek. Ik verwacht op basis van kennis en kompetentie beoordeld te worden, niet op basis van privésituatie (zoals wel of niet relatie/samenwonend/getrouwd/kinderen etc) en wonen (wijk, buurt, type woning/huis, huur/koop, etc).

Heeft iemand tips voor hoe ik mijn privésituatie zo ver mogelijk buiten het gesprek hou, zonder dat de potentiele werkgever daar een slecht gevoel van krijgt en allerlei problemen gaat bedenken die er helemaal niet zijn?

Zelf heb ik meerdere alternatieven geprobeerd:
1) helemaal eerlijk zijn over de situatie: het werd een onprettig gesprek, dat dan grotendeels over mijn privésituatie ging.
2) iets vertellen over dubbel wonen, maar het toch enigzins afhouden: eventueel heeft dit de indruk gegeven dat ik iets te verbergen had, of het werd gewoon niet goed begrepen of geloofwaardig geacht.
3) zoals laatst helemaal afhouden: dit was blijkbaar ook niet goed. Ik weet niet of dat alleen de indruk van gereserveerdheid heeft gegeven, of dat de werkgever bang was dat er problemen zou zijn.

En voordat ik antwoorden krijg zoals "eerst verhuizen dan solliciteren" - nee, dat is geen optie.

En zou het helpen als ik bij een volgend gesprek reiskostenvergoeding zou vragen? Nu had ik gesprekken gepland op dagen die ik toch al in Nederland was ivm privébezoek (heb dat ook aangegeven). Misschien heeft dit vragen opgeroepen rond mijn privésituatie en waarom ik verhuisd ben maar nu toch met regelmaat in Nederland ben?
Met citaat reageren