Los bericht bekijken
  #7  
Oud 12 januari 2010, 14:31
De Denker De Denker is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 12 januari 2010
Berichten: 4
De Denker is on a distinguished road
Standaard Re: De Twijfelaar twijfelde vertwijfeld (studievraag en carričrekeus)

Je hebt helemaal gelijk, ik zal het wat beter toelichten.

Ik droom wel degelijk van een eigen zaak, ik weet alleen nog niet zeker of bovengenoemde datgene is wat ik nu wil.
En dan niet in de trant of het me wel/niet leuk lijkt, het lijkt me super.
Maar ik heb nog veel vragen over het bedrijf zelf, je moet begrijpen dat er in een half jaar voor een jaar word gewerkt.
Dat zal onder andere betekenen dat ik een half jaar eigenlijk altijd op de zaak zit, van smorgens vroeg tot laat in de avond.

Dus dat is eigenlijk mijn grootste vraagteken, plus natuurlijk het financiële deel.
En dan uiteraard nog de vraag, stel het is toch niks voor mij, te belastend amper winstgevend, problemen met de gemeente oid.

Hoe makkelijk raak je het dan kwijt, hoe werkt dat.

Dus ik denk dat ik ook nog te veel vragen heb.

Maar dat ik voor mezelf wil gaan beginnen is een feit, ik heb er ook over nagedacht om naast mijn werk iets te gaan opstarten en me daar helemaal op te focussen, wat dan weer ten koste gaat van de vrijetijd en studiekans.


Dus een eigen zaak, ja maar of dat het ook is?

En ik snap je punt, ik weet hoe belastend het is om voor jezelf te werken, je bent op een heel ander niveau bezig en bent meer betrokken bij de zakelijke kant van je onderneming.

Enkel is het bij deze onderneming zo dat je klanten naar je toe komen, en je gewoon ook zelf nog les kan geven etc.

Ik houd van aanpakken en kan niet de hele dag mensen aansturen zonder zelf ook te werken, daarom trekt de recreatieve sector mij ook zo.
Plus het feit dat ik verzot ben op water de natuur en nog vele andere dingen die ermee in verbinding staan.

Nu heb ik al een voorstel gehad om meer betrokkenheid te krijgen bij het zakelijke aspect van de zaak.
Als ik een studie ga doen in die richting zal ik daar dus stage gaan lopen en langzaam aan (eerst samen) de boekhouding gaan doen, contacten onderhouden met zakenrelaties, marketing etc.

Dus dat is een mooie kans en ook gigantisch leerzaam natuurlijk.

Nog even voor de duidelijkheid, sinds 2005 werk ik er niet meer.

Maar als ik daar kom, alleen de omgeving al doet gewoon echt iets met mij.

De twijfel qua opleiding vloeit voort uit een paar factoren.

a: ik heb een brede interesse en er zijn ook meerdere dingen waar ik goed in ben.
De keuze voor Small Business and retail management is eigenlijk niet zo moeilijk, hier leer ik de fijne kneepjes van het ondernemerschap en leer ik in ieder geval in de juiste richting.

Maar dan komt de man met de hamer weer in die rare bovenkamer van mij, die verteld me dat ik veel beter losse cursussen kan gaan doen als het puur is voor een eigen bedrijf.

Mocht je nu denken

Dan kan ik daar inkomen, datzelfde heb ik namelijk ook last van

optie b: iets in de SPW/SPH/maatschappelijk werk/psychologie.

Dit heeft te maken met mijn eigen achtergrond, ik heb zoals eerder vermeld een mindere jeugd achter de rug waarin ik op een zeer breed vlak alle aspecten van narigheid heb mogen meemaken.
Ik heb zelf aanleg voor dit functiegebied en de keuze komt eigenlijk uit de drang om mensen (vooral jeugd) te helpen in hun problemen.

En waarom die eigen zaak zo'n probleem is, en ik niet denk, als plan zaak a mislukt ga ik beginnen met zaak b.

Het is nu eenmaal niet zo makkelijk, het blijft een sprong in het diepe.
En dan is er vooral die angst om te falen, financieël het schip in te gaan.
De rest van mijn leven met een schuld blijven zitten, een schuld waardoor je never nooit niet een nieuwe starterslening zal krijgen.



Dat is dus eigenlijk een morele keus, maar toch lijkt me deze richting echt leuk om in te werken.



En eigen baas zijn, tja wat denk ik er nu van.

Ik weet het niet, vooral rust, ondanks de drukte vooral rust.
Een goeie werkgever voor anderen kunnen zijn, een fijne plek hebben de overtuiging iets moois te kunnen maken wat misschien zelfs nog uitgebouwd kan worden naar een ander niveau, een begrip.
Dat is de uitdaging die ik zie.
Met citaat reageren