Los bericht bekijken
  #4  
Oud 16 april 2011, 15:09
Marloes.Halmans Marloes.Halmans is offline
Lid
 
Geregistreerd: 16 april 2011
Berichten: 6
Marloes.Halmans is on a distinguished road
Standaard

Fender76,

Je hebt een voor veel dertigers erg herkenbaar verhaal geschreven! Ik werk als loopbaancoach voor dertigers (toevallig ook in Brabant) en herken je verhaal... Je doet al jaren je werk en nu vraag je je af: is dit het nou, blijf ik dit doen tot mijn pensioen of moet ik iets heel anders gaan doen?

Je hebt voor jezelf drie opties op een rij gezet. Zo te lezen zijn die deels gebaseerd op dat wat je goed kunt, je ervaring in je vakgebied, en deels komen ze voort uit dingen die je leuk vindt. Toch vind je het moeilijk om nu een keus te maken. Dit komt ook deels omdat je inziet dat er voor sommige opties best wat moet gebeuren voor je ze realistisch kunt uitvoeren...

Maar naar mijn idee speelt er meer bij het kunnen maken van een keuze. Eigenlijk geef je dat zelf ook al aan: ik moet eens bedenken wat ik nu echt wil! En dat is nog lang niet zo gemakkelijk!

Volgens mij heb je je antwoord zelf gegeven. Neem de tijd voor grondig zelfonderzoek! Ga op zoek naar wat je kwaliteiten zijn. Je bent al jaren gewend om jezelf en je kwaliteiten te definiëren op bouwkundig gebied, maar wat kun en ben je nog meer? Wat zijn je drijfveren? Waar ga je voor in je leven en werk? En daarnaast belangrijk: wat zijn je waarden? Wat vindt je belangrijk? Welke waarden wil je echt niet opgeven? Vooral het kennen van je waarden en ze prioriteren is nodig om keuzes te kunnen maken. Vind je bv. vrijheid maar ook financiële zekerheid beide belangrijke waarden, dan moet je weten welke van die twee belangrijker voor je is om een goede keus te kunnen maken voor het zelfstandig ondernemerschap.

Je kwaliteiten, waarden, drijfveren en je wensen vormen samen wat ik je "eigenheid" noem: het is wie je in essentie bent, waar je voor staat en gaat in je leven. Als je die helder in kaart hebt kun je je loopbaan gerichter vorm geven. Zoek hulp als het je zelf niet lukt. Je hoeft niet meteen naar een loopbaancoach. Er bestaan ook veel zelfhulpboeken. "Welke kleur heeft jouw parachute" van Richard Bolles is een bekende. Zelf ben ik erg enthousiast over het boek "Plan je carričre voor dummies" van Carol mcLelland.

Veel succes!

Met vriendelijke groet,
Marloes Halmans
Met citaat reageren