Los bericht bekijken
  #3  
Oud 28 maart 2012, 01:28
Maarten_W Maarten_W is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 27 maart 2012
Berichten: 158
Maarten_W is on a distinguished road
Standaard

Beste Priss,

Deze brief zou ik niet naar meerdere bedrijven sturen. Ten eerste ga je bedrijven dan als dertien-in-een-dozijn behandelen, kijk dan ook niet raar op wanneer ze jou brief ook als dusdanig behandelen. (NB: Een groothandel in auto-onderdelen stelt vast andere eisen aan een balie-medewerker dan dat een bedrijf wat handelt in luxe woonartikelen.)
Bedrijven willen, terecht, graag horen waarom je juist bij hun wil komen werken en niet bij de buurman. Ik kan me goed voorstellen dat je bepaalde elementen uit brieven hergebruikt maar ik zou zeker de brieven 'personaliseren'.
Ook kan het nooit kwaad om voordat je de brief schrijft telefonisch contact op te nemen met een bedrijf. Je kan dan informeren naar de naam van de persoon aan wie je de brief mag richten en vragen of het bedrijf überhaupt wel open staat voor open sollicitaties.

Inhoudelijk is er ook nog wat met je brief wat me opvalt. Je schrijft dat je leidinggevende functie hebt binnen een drogisterij. Solliciteren naar een baan als receptioniste/baliemedewerkster komt op mij niet als een logische vervolgstap over. Dat is in mijn ogen een baan waarbij diende eigenschappen gevraagd worden i.p.v. leidinggevende vaardigheden.

Ook open je jouw brief met de mededeling dat je alle competenties in huis hebt om een volwaardige receptioniste/baliemedewerkster te zijn maar daarna sluit je de brief af met de mededeling dat je van plan bent om een opleiding tot receptionist te gaan volgen... Dat strookt niet met elkaar.

Receptiemedewerkers zijn voor bedrijven belangrijker dan menig persoon zich realiseert. Vaak zijn ze degene waarmee een klant als eerste contact heeft. Dat eerste contact kan een vervolg maken of breken.
Je hebt ervaring met klanten schrijf je. Je kan dus ook voorbeelden geven over hoe jij met verschillende klanten om gaat. (Een nerveuze puber die voor het eerst condooms komt kopen in de drogisterij behandel je anders dan een boze klant die komt klagen over een bruiningcreme die oranje uitslaat....)

Hopelijk heb je wat aan mijn kritiekpunten.
Succes met het herschrijven van je brief. (Of beter brieven.)

Maarten
Met citaat reageren