Los bericht bekijken
  #30  
Oud 12 december 2008, 13:42
thor2002 thor2002 is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 oktober 2006
Berichten: 113
thor2002 is on a distinguished road
Standaard Re: Gevraagd: Ervaringen Interim Professionals

Hai Rianne,

mijn 'ervaringen' zijn gelimiteerd tot het full-time werken voor een grote baas, via een detacheringsbureau en als zzp-er.
Zoals altijd heeft alles voor- en nadelen. Het is erg moeilijk om voor jou, zonder je situatie te kennen, uitspraken te doen aangaande mogelijkheden. Ga maar na, wellicht heb jij toegang tot vele 'kruiwagens' die je aan werk helpen, heb je financieel geen verplichtingen of zit je 'klem' in een werksituatie. Kortom, kort-door-de-bocht uitspraken heen en weer zijn niet productief noch motiverend!
Waar ik (in mijn situatie !) tegenaan liep was het volgende:
Werken voor een detacheringsbureau biedt enige zekerheden die je als ZZP-er niet hebt. Daarnaast zorgt het werken voor een bureau voor een stuk rust door administratie e.d. voor je te onderhouden. Dit kost geld dus zijn de opbrengsten navenant lager (ik zit te zuchten, we komen weer op het geld uit). Voordelen zijn (vond ik!) dat ik korte periodes ergens zat (dus geen sleur), heleboel ervaring opdeed in verschillende aspecten binnen mijn tak van sport en een heleboel mensen tegenkwam wat weer goed is voor je netwerk. Dat netwerk heb je straks nog nodig.
Vanuit de detachering kreeg ik vaak het gevoel dat er nog meer moest kunnen. Een collega was al ZZP-er, maar maakte alle klassieke fouten.
De belastingdienst is de eerste twee jaar nog leuk, daarna niet leuk maar ook niet gemakkelijk... Tweede grote fout die hij maakte was al zijn geld op één paard zetten, ofwel hij had maar één klant (een grote!) waar hij al zijn tijd in stak. Totdat het werk op was. Hij is inmiddels met de noorderzon vertrokken (echt waar! Onvindbaar.)
Als ZZP-er moet je naast je eigen werk ook dat van directeur, administrateur, boekhouder, inkoper schoonmaker, kinderoppas, babysitter, buschauffeur etc. zijn. Kortom, tijd goed indelen.
Voordelen heeft het echter wel! Juist omdat je zelf de tijd indeelt, bepaal je zelf ook wanneer je precies werkt. Ben je een ochtend mens of een avond mens? Vul de rest maar aan! Oppas zoeken is haast niet nodig, tenzij je iets verkeerd afspreekt! Fouten maak je om te leren, dus die maak je echt maar één keer en je leert een heleboel, heel snel! Kortom, het is geen roze wolk, meestal is het keihard werken tenzij je op verschillende paarden wed (parttime zzp, parttime in dienst bij een ander) en het zzp-werk niet alle tijd laat innemen. Voor wat betreft boekhouden en admin werk: besteed het uit, tenzij je vermoed dat je niet veel hoeft bij te houden. Maar ook voor de belastingopgave (ieder kwartaal bijvoorbeeld) ben je even tijd kwijt, tijd die je beter in je eigen bedrijf kunt stoppen. Dus dat zijn een paar tientjes per maand die je kwijt bent maar daar krijg je wel veel rust voor terug.
En werk binnenhalen....Daar heb je dat netwerk weer! Vraag iedereen hoe het op hun werk is. Is het druk? Goh, wat vervelend maar jij weet wel een oplossing....En hoe is het bij die ander? Ook al druk? Zorg voor een pak visitekaartjes en een pakkende website (met dito naam!) waar iedereen je op terug kan vinden.

Zomaar wat puntjes die me te binnen schieten terwijl ik tussen twee klanten even pauze houdt....

Thor2002
Met citaat reageren