Los bericht bekijken
  #5  
Oud 21 maart 2011, 19:23
perakojot perakojot is offline
Lid
 
Geregistreerd: 20 februari 2011
Berichten: 17
perakojot is on a distinguished road
Standaard

ik heb dit voor je gevonden
Sollicitatietips voor 45-plussers!!!!
Solliciteren is uzelf verkopen. Leg de nadruk op uw sterke kanten. Werkgevers vinden werkervaring belangrijk. Toon uw persoonlijkheid en maak uw waarde voor de organisatie duidelijk. Leg in uw brief de nadruk op uw sterke kant: ervaring. Andere belangrijke tips voor een goede sollicitatiebrief zijn:
• Toon uw motivatie en schrijf een positieve brief. Stel uzelf daarbij de volgende vragen: waarom wil ik bij dit bedrijf werken en waarom solliciteer ik op deze functie?
• Toon uw persoonlijkheid en maak uw waarde voor de organisatie duidelijk.
• Wees overtuigd van uzelf (zonder te overdrijven).
• Het kan zijn dat een deel van uw opleiding inmiddels verouderd is. Laat dan blijken dat dit geen probleem is door aan te geven dat u wel over relevante werkervaring beschikt of dat u bijvoorbeeld recentelijk een cursus op dat terrein hebt gevolgd.
Verwachtingen van werkgevers
Er is veel veranderd in wat werkgevers van sollicitanten verwachten. Anders dan vroeger letten werkgevers van nu niet alleen op kwalificaties voor de functie, maar ook op zaken die u als persoon meebrengt.
Denk hierbij aan:
• Flexibiliteit: de mate waarin u bereid bent om te veranderen, nieuwe dingen te leren, op andere manieren te werken.
• Mobiliteit: de mate waarin u bereid bent te reizen en op andere werkplekken te werken.
• Eigen initiatief: de mate waarin u zelf het voortouw neemt om zaken aan te pakken.
• Doelgerichtheid: de mate waarin u uzelf doelen stelt om uw wensen te verwezenlijken.
• Eigen verantwoordelijkheid: de mate waarin u zelf uw aandeel neemt om doelen te bereiken.
• Carričregerichtheid: de mate waarin u zelf uw carričre wil vormgeven.
• Breed kennisniveau: de mate waarin u naast specifieke kennis tevens over een meer algemeen denkniveau beschikt (hbo- of academisch niveau).
• Sociale vaardigheid: in hoeverre u in staat bent om met anderen in een team samen te werken.
Tips
Om in te spelen op de verwachtingen van een werkgever kunt u het volgende doen:
• Inventariseer wat u als persoon meebrengt aan kwaliteiten. Als u in het gesprek iets over uzelf vertelt, noem daar dan altijd concrete voorbeelden bij. Voorbeeld: 'Ik ben flexibel, in mijn vorige werk werkte ik, naast mijn dagelijkse werkzaamheden, aan verschillende projecten mee. Die afwisseling vond ik altijd erg leuk.'
• Informeer uzelf vooraf goed over het bedrijf. Gebruik hiervoor ook internet.
• Maak in het gesprek duidelijk dat u doelgericht en op eigen initiatief informatie over het bedrijf hebt ingewonnen.

Omgaan met leeftijdsdiscriminatie
U kunt op verschillende manieren tegen leeftijdsgrenzen aanlopen. Dat kan zijn op het gebied van vakantiedagen, ontslag, pensioen, loonsverhogingen gebaseerd op ervaringsjaren, personeelsadvertenties en seniorenverlof. Dit soort dingen staan meestal in een cao.
Het stellen van leeftijdsgrenzen kan in sommige gevallen geoorloofd zijn. Bijvoorbeeld bij het bereiken van de AOW-gerechtigde leeftijd.
Hebt u het idee dat u tijdens een sollicitatie anders behandeld bent vanwege uw leeftijd? Dan kunt u het volgende doen:
• U kunt contact opnemen met Expertisecentrum Leeftijd en aangeven dat u het idee hebt dat u op grond van uw leeftijd afgewezen bent. Zij kunnen dan contact opnemen met het bedrijf en ze informeren over leeftijdsbewust personeelsbeleid. Het Expertisecentrum kan geen invloed uitoefenen op het aannamebeleid. Het heeft dus geen effect op uw sollicitatie.
• Vraag de Commissie Gelijke Behandeling om een onderzoek in te stellen en een oordeel te geven. Aan een dergelijk onderzoek zijn geen kosten verbonden. De uitspraak van de Commissie Gelijke Behandeling is niet bindend. Een uitspraak van de rechter is dat wel. Vaak wordt men het echter na een uitspraak van de Commissie Gelijke Behandeling alsnog eens.
• Leg de zaak voor aan de rechter. Hoewel het niet noodzakelijk is, is het voor de hand liggend om de zaak eerst voor te leggen aan de Commissie Gelijke Behandeling. Daarna kunt u altijd nog naar de rechter stappen. U moet dan wel voldoende (schriftelijke) bewijsstukken in bezit hebben.
Met citaat reageren