Los bericht bekijken
  #4  
Oud 2 oktober 2010, 13:58
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 1.384
René is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hassan Bekijk bericht
ID hoef je alleen maar in te leven zodra je er gaat werken (contract hebt getekend) enzovoorts vanwege de eerstedagmelding.
Ik vraag me af of dit klopt. Ik las in verschillende betrouwbare bronnen (o.a. Arbeidsrechter) dat een sollicitant zich moet identificeren op grond van de Wet op de Identificatieplicht. Maar het lukte me zo 1-2-3 niet de betreffende wetstekst op te snorren.

Het kan zijn dat er met dit specifieke bedrijf iets mis is, maar ik vind het in het algemeen niet meer dan normaal dat je je als sollicitant kunt identificeren. Een werkgever mag toch weten met welke potentiële werknemer hij nou eigenlijk te maken heeft? Het lijkt me logisch de identiteit te controleren vóórdat het contract getekend wordt, want met wie is het contract anders getekend?

Aan de andere kant is het een formaliteit die een werkgever pas hoeft te verrichten als indiensttreding aan de orde is, niet bij de eerste kennismaking. Bijvoorbeeld bij het arbeidsvoorwaardengesprek (2e gesprek), zoals bijvoorbeeld de gemeende Nederweert doet (willekeurig voorbeeld dat naar boven kwam in Google):
Citaat:
Op grond van de Wet Identificatieplicht zijn wij verplicht de identiteit van een nieuwe medewerk(st)er te controleren op echtheid. Dit doen we als regel bij het arbeidsvoorwaardengesprek aan de hand van uw origineel identiteitsbewijs.
Dat lijkt me een heel redelijk beleid.
__________________
René
Met citaat reageren