Los bericht bekijken
  #4  
Oud 21 maart 2008, 18:25
H@ns's schermafbeelding
H@ns H@ns is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 februari 2008
Berichten: 180
H@ns is on a distinguished road
Standaard Re: sollicitatie receptionist (open of niet?)

Hoi Netjemientje,

Je kunt het beste de brief via email zoveel mogelijk laten lijken op de standaard zakelijke brief die je zou sturen. Desnoods (om zeker te zijn dat het goed overkomt) kun je een begeleidende email sturen met als bijlage je sollicitatiebrief in een Word-Document.

Ik heb een paar (inhoudelijke) tip naar aanleiding van je brief. Als volgt:

Citaat:
Betreft: functie showroom receptionist
Wil je vragen stellen over deze functie? Of wil je ernaar solliciteren? Dit moet je wel vermelden in je betreft-regel. Dus bijvoorbeeld: Sollicitatie naar functie (...).

Citaat:
Geachte heer XXXX
Vergeet de komma niet na de naam van deze meneer. Tevens is één witregel tussen de aanhef en de eerste alinea voldoende.

Citaat:
Na aanleiding van mijn telefoongesprek van maandag j.l. met een medewerkster van uw kantoor stuur ik u deze e-mail.
"Na aanleiding van" moet zijn naar aanleiding van

Citaat:
Ik zag op de website van uw bedrijf de vacature van showroom receptionist en was hier erg enthousiast over.
Helaas betreft het hier een fulltime functie en ben ik op zoek naar een parttime baan.
Door die laatste regel te vermelden wordt je brief waarschijnlijk de versnipperaar ingeschoven. Misschien dat je nog in portefeuille gehouden wordt, maar fulltime betekent in 99% van de gevallen dat ze echt een fulltime medewerker nodig hebben. Twee parttimers zullen ze niet aannemen omdat dit vaak teveel moeite kost (allebei opleiden e.d.). Vermeld dit dus niet in je brief en bespreek dit tijdens het gesprek. Als je knallend overkomt zullen ze je in ieder geval serieus nemen (en niet als één van de vele brieven).

Citaat:
De functie spreekt me om diverse redenen aan.
De eerste reden is dat het goed aansluit op mijn werkervaring. Daarnaast beschik ik over goede sociale en contactuele eigenschappen, maar vind ik het ook leuk om met de administratieve kant bezig te zijn.
Je verkoopt jezelf goed, alleen is de opbouw in het begin wel een beetje stroef. Probeer hier een alternatief voor te vinden. Bijvoorbeeld: "De functie spreekt me aan omdat het goed aansluit op mijn werkervaring. (....)".

Citaat:
Tevens heb ik ervaring met Word en Excel.
Zou ik er niet in vermelden, maakt je brief onnodig lang. Vermeld dit op je CV onder het kopje "Vaardigheden" of eventueel verder gespecificeerd.

Citaat:
Graag zou ik u willen ontmoeten om in een persoonlijk gesprek het één en ander toe te lichten.
"één en ander" vind ik zelf altijd erg vaag en zou hier liever kiezen voor iets specifiekers, zoals het toelichten van je motivatie.
__________________
Puts the tiger in career
Met citaat reageren