Los bericht bekijken
  #4  
Oud 28 juli 2008, 13:43
Makingsense's schermafbeelding
Makingsense Makingsense is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 6 juli 2008
Berichten: 413
Makingsense is on a distinguished road
Standaard Re: Open sollicitatie openbaar ministerie

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door arya Bekijk bericht
Ik wil graag werken bij het Openbaar Ministerie omdat ik van mening ben dat het belangrijk is om mee te werken aan een veiliger Nederland.

Ook lijkt het mij bijzonder interessant om te werken aan het voorbereiden van een rechtszaak. Daarnaast spreekt het mij aan dat uw bedrijf groot is en mogelijkheden biedt voor verdere ontwikkelingen. Hierdoor lijkt uw bedrijf de ideale werkplaats om mijn vaardigheden verder te ontwikkelen.

Creativiteit, leergierigheid, en doelgerichtheid zijn enkele kernwoorden die bij mij passen. Door de, tijdens mijn studie, aangeleerde vaardigheden ben ik in staat om zowel zelfstandig als in groepsverband te werken.

Ik sluit mij allereerst aan bij de vorige 2 "sprekers".
Zeker doen: je CV in antichronologische volgorden en weghalen van irrelevante werkervaring.

Daarbij moet een open sollicitatie (die voor de overheid inderdaad vaker niet werkt) altijd nog 10x zo veel aandacht trekken van de lezer.
Het AIDA principe moet dus bij een open sollicitatie helemaal er uit springen.

Ik focus me vooral op bovenstaand stukje uit je brief.
Hierin benadruk je alleen maar je eigen dingen.
Je moet hun aandacht trekken door ze proberen duidelijk te maken welk probleem jij voor hun gaat oplossen. Omdraaien dus...

Bovendien is iedere zin die begint met "het lijkt mij interessant" voor iedere werkgever per definitie oninteressant. "interessant" is sowieso een container begrip en nogal nietszeggend.
Ook een zin als "het spreekt mij aan" kan niet zo boeien. Natuurlijk moet je motiveren waarom je bij een organisatie wilt werken, maar maak dat vele duizenden keren sterker en haak aan bij de missie en visie van de organisatie (te vinden op hun website).

En dat een bedrijf leuk is voor jou, dat is te begrijpen, maar dat is voor een bedrijf ook niet zo heel interessant. (logisch toch, anders zou je niet solliciteren)
En ga niet al gelijk over doorgroeien beginnen in een brief. Je kunt je ambitie beter op een andere manier inpakken in een brief, door een mooie zin over je kwaliteiten. (en bereid daarvan dan alvast een mooi STAR voorbeeld voor, voor een gesprek)

Verder in je afsluitende zin, liever geen "ik hoop" gebruiken. Je moet niet hopen maar er van uit gaan dat je zo'n pakkende brief hebt geschreven dat ze niet meer om je heen kunnen het dus logisch is dat je je komt voorstellen.

Technisch gezien is de brief niet verkeerd hoor, maar hij moet gewoon pakkender, boeiender en meer nieuwsgierigheid opwekken.

Succes ermee!!!!

gr
Tessa
__________________
"Ontdek wie je bent en wees het dan expres!"
| Making Sense | Adviesbureau voor loopbaancoaching, personal branding en inspiratie
| W: makingsense.nl | E: info@makingsense.nl | 06-24095195 |

Tessa Faber helpt vrouwen en mannen in loondienst om hun kennis, kunde en kracht zichtbaar te maken en hun eigen loopbaan als ondernemer in handen te nemen.
Met citaat reageren