Los bericht bekijken
  #4  
Oud 6 februari 2007, 15:18
Pebbels
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Te veel aan kennis, gebrek aan lef: eerste stapjes in arbeidsland

Hi aardbei,

Ik zou zeggen, maak je niet te druk! Als ik het zo lees, ben je best ambitieus en wil je graag aan de slag. Dat is een instelling die werkgevers graag zien! Ze hebben liever iemand die pro-actief is (dus niet zitten wachten als je klaar bent tot er iemand met een nieuwe opdracht naar je toekomt, maar zelf aangeven dat je klaar bent voor de volgende opdracht) en enthousiast is. Mensen met een 9-5 mentaliteit, zijn mensen die ook echt niet eerder dan 09.00u beginnen en om 16.45u hun spullen al gaan opruimen, zodat ze om 17.00u buiten op de parkeerplaats staan. Werkgevers zoeken o.h.a. mensen die enthousiast zijn en zich inzetten. Dus als je een keertje wat langer door moet werken gewoon doen. Dat balanceert zich allemaal wel uit, maar hangt veel af van jouw instelling. Maar dat komt wel goed als ik het zo lees.
En voor wat betreft je vraag over de functie benamingen. Zoals je ze op school hebt geleerd, zijn ze niet altijd in de praktijk. Het ene bedrijf noemt zijn DTP-ers Vormgevers, terwijl het andere bedrijf alleen maar spreekt over DTP-ers. Belangrijk is dus om de functie-omschrijving goed te bekijken. Moet je alleen maar werk druk klaar maken of mag je ook zelf dingen opmaken en ontwerpen. Als deze zaken niet in de advertentie staan dan zou ik zowiezo solliciteren en die vragen tijdens het gesprek stellen. Vraag ook of je een rondleiding mag krijgen zodat je ook de werkplek ziet en eventueel je nieuwe collega's. Belangrijkste voor werkgevers is hoe jij je presenteert en een eventuele portfolio. Dus neem werk wat je gemaakt heb mee of stuur het tezamen met je sollicitatie mee, zodat ze een idee krijgen van wat je kan.
Werkgevers zijn echt geen driekoppige monsters (hoewel, sommigen wel), maar je moet zelf wel initiatief tonen.

Heel veel succes met solliciteren en het afronden van je opleiding.

Een leuke werkgever om bij te beginnen is misschien Scheepens reclame adviseurs. Zij nemen veel net afgestudeerden en stagaires aan.

Groetjes,
Met citaat reageren