Los bericht bekijken
  #2  
Oud 29 augustus 2011, 16:32
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 1.384
René is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door my_style Bekijk bericht
Geachte heer/mevrouw,
Dat is een goede aanhef voor een zakelijke brief, maar bij een sollicitatiebrief is het beter om na te gaan aan wie je de brief kunt richten en dan een persoonlijke aanhef gebruiken ("Geachte heer Jansen,").

Citaat:
Een week voordat de zomervakantie begon heb ik vanuit de opleiding HBO Maatschappelijk Werk en Dienstverlening een lijst doorgenomen waarin stageplaatsen beschikbaar zouden kunnen zijn. Een van deze stageplaatsen was Stichting Verslavingszorg die me interesseerde. Ik nam telefonisch contact op met een medewerker om te vragen of Stichting Verslavingszorg een open sollicitatie op prijs stelt. Graag zou ik voor de functie telefonische hulpverlener willen solliciteren.
Dit mag allemaal wel, maar dat van die lijst en contact opnemen vind ik onnodige detailinformatie. Ik zou dit wat beknopter houden, om elders in je brief te kunnen uitwijden.

Citaat:
Ik las een informatie op de website dat Stichting Verslavingszorg
"informatie" is een niet-telbaar zelfstandig naamwoord, daar kun je geen "een" voor zetten. Bovendien kun je "een informatie" in deze zin helemaal schrappen (" Ik las op de website dat Stichting Verslavingszorg ...")

Citaat:
De derde reden dat ik graag bij Stichting Verslavingszorg wil werken is dat ze overeenkomsten vertonen met mijn vorige stageplaats Vluchtelingenwerk.
"Stichting" is enkelvoud, terwijl "ze ... vertonen" bij meervoud hoort. Bij enkelvoud moet je kiezen tussen "hij", "zij" (of "ze") of "het". Volgens het Groene Boekje is "stichting" vrouwelijk en dus moet het zijn:

"... dat zij overeenkomsten vertoont met mijn vorige stageplaats Vluchtelingenwerk".

Citaat:
Mijn taken bij Vluchtelingenwerk bestond uit:
"taken" is meervoud, dus: bestonden uit.

Citaat:
Ik heb besloten om eerst bij Stichting Verslavingszorg te gaan solliciteren in plaats van bij Vluchtelingenwerk, omdat ik graag iets nieuws wilt leren en mezelf hierdoor kan ontwikkelen.
Dat is een goede motivatie, maar ik zou het iets specifieker maken. Dit roept namelijk de vraag op wat je zou willen leren bij 'Verslavingszorg' en waarom je dat niet denkt te kunnen leren bij 'Vluchtelingenwerk'. Dat zit hem misschien in de verslavingsproblematiek. Ik zou dat dan vermelden, en misschien uitwijden over wat je daarin interesseert.

"gaan" kun je schrappen in deze zin.

Het is "ik wil" i.p.v. "ik wilt".

Citaat:
Ik hoop u door middel van deze brief voldoende te kunnen informeren
De lezer heeft op dit punt de brief al gelezen en de gebruikelijke formulering is daarom: "Ik hoop u met deze brief voldoende te hebben geïnformeerd".

Citaat:
contactleggen
Dit moet zijn: contact leggen, of: contact onderhouden (eigenlijk zijn dat twee verschillende dingen).

Citaat:
2007 Sociale Dienst ****: Afdeling Fraudebestrijding
Gegevens controleren van uitkeringsgerechtigden.
Verdere toelichting van de werkzaamheden worden
niet vrijgegeven in verband met beroepsgeheim.
Dat laatste klinkt een beetje onvriendelijk en is misschien doorgeschoten juridisering. Een algemene schets van de werkzaamheden kan volgens mij niet onder het beroepsgeheim vallen (dat betreft alleen individuele gevallen, persoonsgegevens, geheime procedures e.d.).

Eventueel kun je het vriendelijker formuleren: "Deze beschrijving is beknopt, in verband met het beroepsgeheim".

Citaat:
Restaurent
Restaurant

Citaat:
Pesoonlijke
Persoonlijke

Citaat:
Toont begrip aan een ander
Empathisch, wordt dat meestal genoemd. Anders is het "begrip tonen voor een ander".

Citaat:
schaken (doet mee aan wedstrijden)
Ik ook! Wat is je rating?
__________________
René
Met citaat reageren