Los bericht bekijken
  #5  
Oud 12 januari 2010, 14:52
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: De Twijfelaar twijfelde vertwijfeld (studievraag en carričrekeus)

ik snap het, waarom je denkt aan MBO. Ik heb zelf de indruk dat ik je dilemma snap.

Je hinkt op twee gedachten.
- het liefste wil je een eigen zaak (denk je, want je vindt het werk dat je nu doet in de avonduren leuk
- je wilt ook wel een vast contract bij huidige werkgever (defensie)

Voor het tweede punt heb je MBO3 nodig (heb je nu niet). Als backup na mislukken zaak wil je liefst HBO hebben. (waarom eigenlijk?).

Uit je posts maak ik op dat je veronderstelt dat je eigenlijk HBO prima aankan. Je zou dat dan ook graag verzilverd zien in een briefje/diploma. Helaas wil je werkgever dan niet meebetalen, dus daarom zou je dan gefaseerd willen gaan (MBO en dan HBO).

Nu even terug naar je vraag:
je zegt dat je je huidige werk niet echt leuk vindt. Je loopt er niet warm voor. Het bijbaantje is veel leuker en nu zou je toevallig de zaak over kunnen nemen in de toekomst. Heb je enig idee hoe dat je werk daar zal veranderen? Nu ben je werknemer daar. Wat je nu moet brengen kan heel erg verschillen van wat je moet doen als je de zaak runt. Zie je die extra's ook echt zitten? Of denk je alleen aan een zaak omdat je zo happy wordt van dat bijbaantje zoals de werkinhoud er nu uitziet?

Vreemd genoeg zie ik je ook niet echt opleidingen noemen die je goed voor zouden bereiden op je wens een eigen bedrijf te hebben/leiden.

Dat alles op een rijtje zettend krijgt ik de indruk dat dat eigen bedrijf niet echt je grootste droom is. Je grootste droom lijkt eerder te zijn: werk waar je echt met lol heengaat. Dat is dus niet hetzelfde als dromen over een eigen bedrijf.

Dit idee wordt bevestigd door de opleidingen op HBO-niveau die je noemt. Heel verschillend.

Mijn tip? Eerst te rade gaan bij jezelf wat je zo happy maakt in dat bijbaantje. Ik voel ook bij je de drang tot verdere ontwikkeling (droom van een HBO-papiertje). Misschien dat je van daaruit wel tot een idee komt hoe je je droom (je happy voelen in je werkveld) kunt vinden en met welke opleiding.

Ik wil best met je meedenken over opties, maar dan moet je wel eerst onder woorden brengen wat dat bijbaantje dan biedt waarom je er zo happy van wordt.

Ook zou ik graag willen weten waarom je aan de HBO-studies denkt die je noemt. Blijkbaar hebben die iets wat je aanspreekt. Wat dan?

Al met al kom ik toch op optie 3 uit. Had ik niet verwacht. Komt omdat ik toch twijfel of die eigen zaak wel je droom is. Als ik daarvan overtuigd zou zijn, zou ik zeggen: eigen zaak: ga ervoor zonder papier of haal wat papieren die daarvoor handig zijn. als dit mislukt een ander eigen zaak. Raar he, maar daar heb je het helemaal niet over. Vandaar mijn vraagtekens bij je droom.

Nog iets: kun je ook puur voor de indicatie een 21+ test doen? Dan weet je wat meer of je überhaupt bij HBO toegelaten wordt. (ik denk dat je slaagt voor de test, dat zegt mijn ijzersterke inuďtie:P)

Hoop dat ik nog meer ellende aan denken heb aangericht door mijn post.
Met citaat reageren