Los bericht bekijken
  #3  
Oud 15 september 2008, 13:11
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 1.384
René is on a distinguished road
Standaard Re: Zijn hbo Psychologie en Toegepaste psychologie twee verschillende opleidingen?

Volgens mij is "Toegepaste Psychologie" de enige officiële naam van de erkende en bekostigde hbo-opleidingen volgens het Centraal Register Opleidingen Hoger Onderwijs (CROHO), en wordt "Psychologie" alleen nog als informele korte naam gebruikt.

Of is er nog een instelling die een hbo-opleiding aanbiedt met de officiële naam "Psychologie"?

Ik kon het nergens terugvinden, maar ik meen me te herinneren dat bij de introductie van de hbo-opleiding wel de naam "Psychologie" gebruikt werd. Waarschijnlijk is iemand sindsdien op het idee gekomen dat "Toegepaste Psychologie" handiger is, om verwarring met de universitaire opleiding Psychologie te voorkomen. Het zou me dus niets verbazen als je de naam "Psychologie" nog tegenkomt in historische informatie van het hbo (o.a. in verouderde webpagina's van instellingen).

De enige uitzondering op dit verhaal die ik kon vinden is de hbo-opleiding Psychologie van Saxion Next (particulier zusje van het gewone Saxion). Die opleiding bestond al een jaar of 7 toen de bekostigde hbo-opleiding Toegepaste Psychologie een paar jaar geleden werd geïntroduceerd en hij heeft een andere studie-inhoud.
__________________
René
Met citaat reageren