Los bericht bekijken
  #7  
Oud 8 maart 2013, 09:21
Helena Helena is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 8 maart 2013
Berichten: 30
Helena is on a distinguished road
Standaard

Hoi broodopdeplank,

Ik bewonder je durf voor deze brief: hij is uitdagend. Misschien wel té? Ik denk dat de gewaagdheid zou kunnen passen bij een bevriende/bekende die je formeel een brief moet schrijven maar informeel al gesproken hebt. Richting een zakelijk contact zou ik een dergelijk ondertoon in de brief niet gebruiken. Ik zal er een paar zinnen uitnemen die ik niet zo zou schrijven als er geen ontspannen, informeel contact bestaat:

"Hierbij stel ik mijzelf beschikbaar als uitermate geschikte medewerker binnen.." Indruk: alsof de werkgever blij mag zijn dat jij je beschikbaar stelt; bovendien heb je zelf al bepaald dat je geschikt bent. Dit lijkt me echter iets voor de werkgever om te bepalen?

Ik zou je naam en leeftijd achterwege laten - leeftijd is niet het eerste dat je wilt weten als werkgever? Daarnaast lezen ze je naam onderaan de brief. Verder zou ik starten met wat jouw passies zijn in het vak. Daarna pas hoe je je hierin hebt ontwikkeld: zo staan je kwaliteiten vooraan in de brief. Goed dat je wat van je werk vermeldt! Ik zou de zin alleen aanpassen. Nu staat er: "Ik heb mijn portfolio website bijgewerkt zodat uw een goed beeld van mij als ontwerper krijgt.". Mogelijke indruk: 'normaliter werk je dus je portfolio niet bij?'. Liever dus: "Mijn actuele portfolio website is te bezichtigen op .... (link?), zodat u een goed beeld van mij als ontwerper krijgt. Natuurlijk neem ik mijn portfolio graag mee naar een kennismakingsgesprek om deze live toe te lichten!" Zoiets?

Dan de laatste zin: "Ik nodig mijzelf dan ook graag nog eens uit bij uw bedrijf om het een en ander toe te lichten over mijn kwaliteiten en portfolio". Ik moet eerlijk bekennen dat ik dacht: 'ouch'. Het roept op: 'ik zal zelf wel uitmaken wie ik uitnodig' en 'mag ik ook bepalen of ik je kwaliteiten ook als kwaliteiten zie'. Mijns inziens té brutaal. Kun je niet gebruik maken van een eventueel eerder contact (die indruk kreeg ik namelijk) en daarnaar terug refereren? Iets in de zin van "Ik kijk terug op een prettige samenwerking in het verleden en zou dan ook graag nieuwe mogelijkheden bespreken!". Of als dit niet zo is "Ik zie ernaar uit om mijn portfolio samen met u te bespreken en te kijken wat de mogelijkheden zijn". Of als je tóch brutaler wilt zijn, liever wat humor of enthousiasme in plaats van een dwingende stijl: "Zou u het gezicht bij deze enthousiaste ontwerper willen zien? Graag laat ik me uitnodigen voor een zinderend gesprek!". Zoiets?

Ik hoop dat je er wat aan hebt! Succes met je sollicitatie!!



"Ik ben heel goed vertrouwd met het Adobe pakket." Ik zou nooit overdrijven in een sollicitatiebrief: dat ondermijnt eerder je geloofwaardigheid dan dat dit het versterkt. Goede kwaliteiten spreken voor zich. Dus ik zou eerder schrijven: "Ik weet door mijn werk bij ... goed de weg binnen het Adobe pakket" of iets dergelijks.
Met citaat reageren