Los bericht bekijken
  #2  
Oud 22 februari 2013, 21:04
ikgaervoor ikgaervoor is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 8 september 2011
Berichten: 59
ikgaervoor is on a distinguished road
Standaard

Ik heb geen ervaring met Toegepaste Psychologie (was er ook nog niet toen ik ging studeren), maar heb zelf orthopedagogiek (WO) gestudeerd.

Net als in andere vakgebieden is het nu niet gemakkelijk om aan een baan te komen, maar omdat jouw studie best nieuw is zullen er ook nog maar weinig specifieke vacatures zijn voor toegepast psychologen. Dat betekent dat je moet solliciteren op vacatures die er bij in de buurt komen, of dat je jezelf als toegepast psycholoog moet gaan aanbieden middels open sollicitaties.

Om te zeggen dat werkgevers niet zitten te wachten op HBO psychologen vind ik ver gaan. Het is natuurlijk wel zo dat er inmiddels wel een overschot aan psychologen/ orthopedagogen lijkt te zijn en dat WO geschoolden hetzelfde werk kunnen doen met hogere kwalificaties.

Op het gebied van de psychologie hebben we ook nog te maken met allerlei (en steeds nieuwe) wetten over bevoegdheden. De bevoegdheden van een toegepast psycholoog zijn volgens mij nog héél erg onduidelijk. Zoek nu alvast uit wat je nodig hebt om te voldoen aan bevoegdheden die je zelf wil hebben en zorg ervoor dat je die krijgt zodat je jezelf daarmee kan verkopen na je studie.

"Promoten" van jezelf hoort er dus echt wel bij in deze tijd! Wat maakt jou als HBO psycholoog bijzonder dat een werkgever jou aan zou moeten nemen?

En als jij op een stageplaats graag meer wil doen dan alleen testafname, dan zul je dat op tijd moeten aangeven/ een stageplek moeten zoeken die jou dat kan bieden.
Met citaat reageren