Los bericht bekijken
  #8  
Oud 18 mei 2013, 23:08
de Patrick de Patrick is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 5 april 2011
Berichten: 82
de Patrick is on a distinguished road
Standaard

Dat klinkt me ook bekend in de oren. Maar toch blijf ik ook spontane sollicitaties versturen.

Wat ik geleerd heb, is dat ook je spontane sollicitatie moet opvallen. Als je per e-mail solliciteert (wat duidelijk goedkoper is dan tientallen brieven te versturen), kan dit overkomen alsof je gewoon dezelfde standaardbrief verstuurd naar zoveel mogelijk bedrijven om gelijk welke job te krijgen. Een werkgever vraagt je immers ook tijdens een gesprek steevast waarom je nu net bij hem komt solliciteren. Iemand die gemotiveerd is om voor een specifiek bedrijf te werken, zal meer energie in zijn job steken en ook langer blijven.

Misschien kan je een parallel trekken naar een oude schoolmakker van mij die in de reclamesector werkt. Hij werkt voor een firma die voornamelijk folders opstelt voor bedrijven die diensten aan andere bedrijven leveren (bv. grootschalige logistiek). Zijn devies: laat uitschijnen dat er werkelijk iets in staat dat de baas wil lezen, of een lage bediende sorteert de folder direct bij het oud papier (in diens ogen doet die ook maar wat de baas vraagt).

Ik ben ook net een nieuw CV aan het opstellen om een baan te vinden in een andere sector. Mijn ervaring kan wel nuttig zijn, maar sluit niet echt aan bij wat ik wil.
Ik kies daarom voor de indeling:
1) mijn werkervaring
2) wat ik mis in mijn job / hoe ik mijn droomjob zie
3) mijn vrijwilligerswerk

Pas daarna vermeld ik kort feiten zoals opleiding, talenkennis, enz. Ik houd dit onderdeel 'kort', omdat maar weinig tijd in het lezen van CV's wordt gestoken en ik heb liever dat er meer tijd wordt besteed aan mijn 'functionele menseigenschappen'.

Ik heb nu net het boek 'Een onweerstaanbaar CV: De Nieuwe methode om je onderscheidend te presenteren' gelezen. De auteurs leggen daarin de nadruk op 'laat zien wie je bent'. Eén van zijn tips is een slagzin te gebruiken bovenaan je CV. Ik denk dat het volgende erg goed aansluit bij mij: 'Find the job you like the most, and you won't have to work another day in your life'.

Nu je vraag of het de moeite loont om spontaan te solliciteren. Moeilijk te zeggen. Misschien heb je geluk en ontvangen ze je brief net wanneer ze een plaats open hebben, of misschien houden ze je brief even bij. En dat laatste gebeurt wel.

Twee jaar terug heb ik bv. nog gesolliciteerd voor een administratieve functie bij het Vlaamse VITO (Vlaams Instituut voor Technologisch Onderzoek). Ik kreeg een brief dat de vacature geannuleerd werd, maar dat men in mijn brief 'een aantal positieve elementen' had gevonden en mijn brief een jaar ging bijhouden. Ook van een notaris heb ik eens e-mail gehad dat, hoewel ik niet eens uitgenodigd werd voor een gesprek, ze mijn sollicitatiebrief een tijd zouden bewaren en me te gelegener tijd zouden contacteren. Ik heb nu van beiden nooit meer iets vernomen, omdat ze waarschijnlijk niet binnen een bepaalde tijdspanne een nieuwe vacature hadden.
Met citaat reageren